Förhållningssätt vid läs- och skrivinlärning. En litteraturstudie med läsdebatten som utgångspunkt.
Sammanfattning
Abstrakt
Marie Holmberg och Nettan Odelhage: Förhållningssätt vid läs- och skrivinlärning. En
litteraturstudie med läsdebatten som utgångspunkt. Göteborgs universitet: Examensarbete
inom LAU 350, 10 p. 2006
Nyckelord: Helordsinriktat förhållningssätt, avkodningsinriktat förhållningssätt, läs- och
skrivinlärning, läsdebatt, läsinlärningsmetoder.
Det här arbetet behandlar de olika förhållningssätten inom läs- och skrivinlärning.
Syftet med denna undersökning är dels att bredda vår egen kunskap om det helordsinriktade
respektive det avkodningsinriktade förhållningssättet vid läs- och skrivinlärning, samt att
belysa för– och nackdelar med dessa utifrån tidigare forskning. Arbetet är en litteraturstudie
avgränsad till svenska förhållanden.
De slutsatser vi har kunnat dra av vårt arbete är att båda förhållningssätten har sina för- och
nackdelar. Trots att det i båda lägren finns förespråkare som menar att man inte kan
kombinera de båda förhållningssätten, tror vi ändå att det är det bästa. Med tanke på den
kontrovers som pågått genom åren har ett betydligt mer öppet klimat bildats för en blandning
av de båda förhållningssätten, även om personer som förespråkar det helordsinriktade
förhållningssättet verkar vara mer öppna för ett sådant arbete. Barn är olika och lär sig på
olika sätt och det som passar ett barn kanske inte fungerar för ett annat. Av den anledningen
kan en kombination av de båda förhållningssätten vara en stor fördel.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2006Författare
Holmberg, Marie
Odelhage, Nettan
Nyckelord
läsinlärningsmetoder
läs- och skrivinlärning
Helordsinriktat förhållningssätt
avkodningsinriktat förhållningssätt
läsdebatt
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 1190-03
Språk
swe