• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad vet vi som konsumenter egentligen om probiotika? – En enkätstudie om probiotiska livsmedel och konsumenters medvetenhet.

Abstract
Trots ett ökande intresse och aktuell forskning kring probiotiska livsmedels hälsoeffekter, får de inte marknadsföras med hälsofördelar då det inte finns tillräcklig vetenskaplig grund. Ny litteratur om probiotika skrivs som är mer eller mindre vetenskaplig och informationen om probiotika som konsumenter möts av från media blir allt större. Denna studie syftar till att undersöka hur probiotika och de hälsoeffekter som kan tillskrivas probiotika uppfattas av samt kommuniceras ut till konsumenter. Detta gjordes genom att enkäter delades ut i livsmedelsbutik där respondenterna fick svara på frågor som rörde probiotika. Resultatet visade på att endast 35 procent (n=25) av totalt (n=72) respondenter visste vad probiotika var. En majoritet (n=40) av totalt (n=64) respondenter som någonsin hade köpt ett probiotiskt livsmedel värderade produktens hälsofördelar högt. Respondenterna angav i stor utsträckning att de uppfattar att probiotiska livsmedels hälsofördelar förmedlas via produktförpackning eller marknadsföring vilket skulle strida mot de regler som gäller inom EU för marknadsföring av hälsopåståenden. Resultatet från denna studie belyser okunskapen hos konsumenterna angående probiotiska livsmedel samtidigt som den visar på att konsumenter värderar hälsofördelar högt vid köp av probiotiska produkter. Både för hälsopromotörer som vill bidra till bättre folkhälsa samt företag som vill sälja och marknadsföra probiotiska produkter är denna studie av intresse.
Degree
Student essay
Other description
Program: Hälsopromotion Kostvetenskap Nivå: Grundnivå Handledare: Mia Prim Examinator: Agneta Sjöberg Antal sidor: 34 Termin/år: Vt 2019
URI
http://hdl.handle.net/2077/61540
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_61540_1.pdf (1.540Mb)
Date
2019-08-14
Author
Gustafsschöld, Emil
Ruff, Fabian
Keywords
Hälsopromotion
Hälsopåståenden
Konsumtion
Marknadsföring
Probiotika
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV