Vad vet vi som konsumenter egentligen om probiotika? – En enkätstudie om probiotiska livsmedel och konsumenters medvetenhet.
Abstract
Trots ett ökande intresse och aktuell forskning kring probiotiska livsmedels hälsoeffekter, får
de inte marknadsföras med hälsofördelar då det inte finns tillräcklig vetenskaplig grund. Ny
litteratur om probiotika skrivs som är mer eller mindre vetenskaplig och informationen om
probiotika som konsumenter möts av från media blir allt större.
Denna studie syftar till att undersöka hur probiotika och de hälsoeffekter som kan tillskrivas
probiotika uppfattas av samt kommuniceras ut till konsumenter. Detta gjordes genom att
enkäter delades ut i livsmedelsbutik där respondenterna fick svara på frågor som rörde
probiotika. Resultatet visade på att endast 35 procent (n=25) av totalt (n=72) respondenter
visste vad probiotika var. En majoritet (n=40) av totalt (n=64) respondenter som någonsin
hade köpt ett probiotiskt livsmedel värderade produktens hälsofördelar högt. Respondenterna
angav i stor utsträckning att de uppfattar att probiotiska livsmedels hälsofördelar förmedlas
via produktförpackning eller marknadsföring vilket skulle strida mot de regler som gäller
inom EU för marknadsföring av hälsopåståenden.
Resultatet från denna studie belyser okunskapen hos konsumenterna angående probiotiska
livsmedel samtidigt som den visar på att konsumenter värderar hälsofördelar högt vid köp av
probiotiska produkter. Både för hälsopromotörer som vill bidra till bättre folkhälsa samt
företag som vill sälja och marknadsföra probiotiska produkter är denna studie av intresse.
Degree
Student essay
Other description
Program: Hälsopromotion Kostvetenskap
Nivå: Grundnivå
Handledare: Mia Prim
Examinator: Agneta Sjöberg
Antal sidor: 34
Termin/år: Vt 2019
View/ Open
Date
2019-08-14Author
Gustafsschöld, Emil
Ruff, Fabian
Keywords
Hälsopromotion
Hälsopåståenden
Konsumtion
Marknadsföring
Probiotika
Language
swe