• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad vet vi som konsumenter egentligen om probiotika? – En enkätstudie om probiotiska livsmedel och konsumenters medvetenhet.

Sammanfattning
Trots ett ökande intresse och aktuell forskning kring probiotiska livsmedels hälsoeffekter, får de inte marknadsföras med hälsofördelar då det inte finns tillräcklig vetenskaplig grund. Ny litteratur om probiotika skrivs som är mer eller mindre vetenskaplig och informationen om probiotika som konsumenter möts av från media blir allt större. Denna studie syftar till att undersöka hur probiotika och de hälsoeffekter som kan tillskrivas probiotika uppfattas av samt kommuniceras ut till konsumenter. Detta gjordes genom att enkäter delades ut i livsmedelsbutik där respondenterna fick svara på frågor som rörde probiotika. Resultatet visade på att endast 35 procent (n=25) av totalt (n=72) respondenter visste vad probiotika var. En majoritet (n=40) av totalt (n=64) respondenter som någonsin hade köpt ett probiotiskt livsmedel värderade produktens hälsofördelar högt. Respondenterna angav i stor utsträckning att de uppfattar att probiotiska livsmedels hälsofördelar förmedlas via produktförpackning eller marknadsföring vilket skulle strida mot de regler som gäller inom EU för marknadsföring av hälsopåståenden. Resultatet från denna studie belyser okunskapen hos konsumenterna angående probiotiska livsmedel samtidigt som den visar på att konsumenter värderar hälsofördelar högt vid köp av probiotiska produkter. Både för hälsopromotörer som vill bidra till bättre folkhälsa samt företag som vill sälja och marknadsföra probiotiska produkter är denna studie av intresse.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Program: Hälsopromotion Kostvetenskap Nivå: Grundnivå Handledare: Mia Prim Examinator: Agneta Sjöberg Antal sidor: 34 Termin/år: Vt 2019
URL:
http://hdl.handle.net/2077/61540
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_61540_1.pdf (1.540Mb)
Datum
2019-08-14
Författare
Gustafsschöld, Emil
Ruff, Fabian
Nyckelord
Hälsopromotion
Hälsopåståenden
Konsumtion
Marknadsföring
Probiotika
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV