Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Linda
dc.contributor.authorPalmgren, Markus
dc.date.accessioned2006-07-06T08:47:59Z
dc.date.available2006-07-06T08:47:59Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/615
dc.description.abstractAbstrakt Linda Karlsson & Markus Palmgren: ”Där är jag faktiskt inte riktigt nöjd med min insats” – en studie om hur lärare hanterar elevers läs- och skrivsvårigheter, examensarbete 10 poäng, Göteborgs Universitet, 2006 Nyckelord: Läs- och skrivsvårigheter, läs- och skrivinlärning, avkodningsinriktad utgångspunkt, helordsinriktad utgångspunkt, dyslexi Syftet med denna studie är att undersöka hur tre skolor i en mindre kommun i Sverige har valt att hantera läs- och skrivsvårigheter hos elever i de yngre åldrarna. Hur agerar lärarna för att underlätta för elever med läs- och skrivsvårigheter; ändrar de sin undervisningsmetod? Undersökningen är baserad på litteraturstudier samt kvalitativa intervjuer med sex lärare. Resultaten visar att lärarna inte ändrar sitt arbetssätt för att underlätta för de elever som har svårigheter att bemästra skriftspråket. Lärarna väljer istället att ge de elever som får problem med att läsa och skriva antingen kompensatorisk hjälp utanför klassrummet, med hjälp av en specialpedagog/speciallärare, eller enklare uppgifter, och då inom ramen för sin ordinarie undervisningsmetod.eng
dc.format.extent603731 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 1190-04eng
dc.subjectavkodningsinriktad utgångspunkteng
dc.subjecthelordsinriktad utgångspunkteng
dc.subjectdyslexieng
dc.subjectläs- och skrivinlärningeng
dc.subjectLäs- och skrivsvårighetereng
dc.title”Där är jag faktiskt inte riktigt nöjd med min insats” – en studie om hur lärare hanterar elevers läs- och skrivsvårigheter,eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record