• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Där är jag faktiskt inte riktigt nöjd med min insats” – en studie om hur lärare hanterar elevers läs- och skrivsvårigheter,

Abstract
Abstrakt Linda Karlsson & Markus Palmgren: ”Där är jag faktiskt inte riktigt nöjd med min insats” – en studie om hur lärare hanterar elevers läs- och skrivsvårigheter, examensarbete 10 poäng, Göteborgs Universitet, 2006 Nyckelord: Läs- och skrivsvårigheter, läs- och skrivinlärning, avkodningsinriktad utgångspunkt, helordsinriktad utgångspunkt, dyslexi Syftet med denna studie är att undersöka hur tre skolor i en mindre kommun i Sverige har valt att hantera läs- och skrivsvårigheter hos elever i de yngre åldrarna. Hur agerar lärarna för att underlätta för elever med läs- och skrivsvårigheter; ändrar de sin undervisningsmetod? Undersökningen är baserad på litteraturstudier samt kvalitativa intervjuer med sex lärare. Resultaten visar att lärarna inte ändrar sitt arbetssätt för att underlätta för de elever som har svårigheter att bemästra skriftspråket. Lärarna väljer istället att ge de elever som får problem med att läsa och skriva antingen kompensatorisk hjälp utanför klassrummet, med hjälp av en specialpedagog/speciallärare, eller enklare uppgifter, och då inom ramen för sin ordinarie undervisningsmetod.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/615
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
vt06-1190-04.pdf (589.5Kb)
Date
2006
Author
Karlsson, Linda
Palmgren, Markus
Keywords
avkodningsinriktad utgångspunkt
helordsinriktad utgångspunkt
dyslexi
läs- och skrivinlärning
Läs- och skrivsvårigheter
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 1190-04
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV