• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Ja, jag vet inte… metoder… det bara sitter i kroppen.” En studie om hur sex lärare arbetar med läs- och skrivinlärning.

Abstract
ABSTRAKT Elin Axell och Jeanette Bengtsson: ”Ja, jag vet inte… metoder… det bara sitter i kroppen.” En studie om hur sex lärare arbetar med läs- och skrivinlärning. Göteborgs universitet: Institutionen för kultur, estetik och medier, examensarbete om 10 poäng på lärarprogrammet, 2006. Nyckelord: läs- och skrivinlärning, syntetiskt och analytiskt förhållningssätt, behaviorism, kognitivism, sociokulturellt perspektiv. Uppsatsen beskriver hur sex lärare arbetar med den tidiga läs- och skrivundervisningen. Syftet med examensarbetet är att ta reda på hur de sex lärarna förhåller sig till etablerade läs- och skrivinlärningsmetoder. Vi har tre frågor: ”Hur arbetar lärarna med läs- och skrivinlärning?”, ”Hur motiverar lärarna sitt val av arbetssätt?” och ”Gör lärarna medvetna val i förhållande till hur de tror att barn lär sig?”. För att besvara frågeställningen genomfördes kvalitativa intervjuer med sex verksamma lärare. Undersökningen begränsades till fyra skolor i en mindre kommun i Västsverige. Vi har även tagit del av litteratur som behandlar olika lärandeteorier och läs- och skrivinlärningsmetoder. Studien visar att tre av lärarna blandar metoder medan de andra tre har valt en specifik läsoch skrivinlärningsmetod. De faktorer som påverkar lärarnas val av arbetssätt är främst faktorer som deras utbildning, deras vana och erfarenhet samt vetskapen om elever i behov av särskilt stöd i klassen.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/616
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
vt06-1190-05.pdf (605.0Kb)
Date
2006
Author
Axell, Elin
Bengtsson, Jeanette
Keywords
behaviorism
kognitivism
sociokulturellt perspektiv
läs- och skrivinlärning
syntetiskt och analytiskt förhållningssätt
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 1190-05
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV