”Ja, jag vet inte… metoder… det bara sitter i kroppen.” En studie om hur sex lärare arbetar med läs- och skrivinlärning.
Sammanfattning
ABSTRAKT
Elin Axell och Jeanette Bengtsson: ”Ja, jag vet inte… metoder… det bara sitter i kroppen.”
En studie om hur sex lärare arbetar med läs- och skrivinlärning. Göteborgs universitet: Institutionen
för kultur, estetik och medier, examensarbete om 10 poäng på lärarprogrammet,
2006.
Nyckelord: läs- och skrivinlärning, syntetiskt och analytiskt förhållningssätt, behaviorism,
kognitivism, sociokulturellt perspektiv.
Uppsatsen beskriver hur sex lärare arbetar med den tidiga läs- och skrivundervisningen. Syftet
med examensarbetet är att ta reda på hur de sex lärarna förhåller sig till etablerade läs- och
skrivinlärningsmetoder. Vi har tre frågor: ”Hur arbetar lärarna med läs- och skrivinlärning?”,
”Hur motiverar lärarna sitt val av arbetssätt?” och ”Gör lärarna medvetna val i förhållande till
hur de tror att barn lär sig?”.
För att besvara frågeställningen genomfördes kvalitativa intervjuer med sex verksamma
lärare. Undersökningen begränsades till fyra skolor i en mindre kommun i Västsverige. Vi har
även tagit del av litteratur som behandlar olika lärandeteorier och läs- och skrivinlärningsmetoder.
Studien visar att tre av lärarna blandar metoder medan de andra tre har valt en specifik läsoch
skrivinlärningsmetod. De faktorer som påverkar lärarnas val av arbetssätt är främst faktorer
som deras utbildning, deras vana och erfarenhet samt vetskapen om elever i behov av särskilt
stöd i klassen.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2006Författare
Axell, Elin
Bengtsson, Jeanette
Nyckelord
behaviorism
kognitivism
sociokulturellt perspektiv
läs- och skrivinlärning
syntetiskt och analytiskt förhållningssätt
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 1190-05
Språk
swe