• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Ja, jag vet inte… metoder… det bara sitter i kroppen.” En studie om hur sex lärare arbetar med läs- och skrivinlärning.

Sammanfattning
ABSTRAKT Elin Axell och Jeanette Bengtsson: ”Ja, jag vet inte… metoder… det bara sitter i kroppen.” En studie om hur sex lärare arbetar med läs- och skrivinlärning. Göteborgs universitet: Institutionen för kultur, estetik och medier, examensarbete om 10 poäng på lärarprogrammet, 2006. Nyckelord: läs- och skrivinlärning, syntetiskt och analytiskt förhållningssätt, behaviorism, kognitivism, sociokulturellt perspektiv. Uppsatsen beskriver hur sex lärare arbetar med den tidiga läs- och skrivundervisningen. Syftet med examensarbetet är att ta reda på hur de sex lärarna förhåller sig till etablerade läs- och skrivinlärningsmetoder. Vi har tre frågor: ”Hur arbetar lärarna med läs- och skrivinlärning?”, ”Hur motiverar lärarna sitt val av arbetssätt?” och ”Gör lärarna medvetna val i förhållande till hur de tror att barn lär sig?”. För att besvara frågeställningen genomfördes kvalitativa intervjuer med sex verksamma lärare. Undersökningen begränsades till fyra skolor i en mindre kommun i Västsverige. Vi har även tagit del av litteratur som behandlar olika lärandeteorier och läs- och skrivinlärningsmetoder. Studien visar att tre av lärarna blandar metoder medan de andra tre har valt en specifik läsoch skrivinlärningsmetod. De faktorer som påverkar lärarnas val av arbetssätt är främst faktorer som deras utbildning, deras vana och erfarenhet samt vetskapen om elever i behov av särskilt stöd i klassen.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/616
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
vt06-1190-05.pdf (605.0Kb)
Datum
2006
Författare
Axell, Elin
Bengtsson, Jeanette
Nyckelord
behaviorism
kognitivism
sociokulturellt perspektiv
läs- och skrivinlärning
syntetiskt och analytiskt förhållningssätt
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 1190-05
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV