Show simple item record

dc.contributor.authorSjögren, Alexandra
dc.date.accessioned2019-08-23T08:47:04Z
dc.date.available2019-08-23T08:47:04Z
dc.date.issued2019-08-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/61652
dc.description.abstractSyfte: Uppsatsens syfte är att undersöka arbetsgivares och chefers möjlighet att bidra till medarbetares känsla av upplevd lycka. Teori: Tidigare forskning kring lycka, Flowers teorier kring nyckelpersoner, Eklöfs teorier kring arbetsmiljö, Dellve och Erikssons teorier kring ledarskap, Karasek och Theorells krav/kontroll/stödmodell. Metod: Studien bygger på kvalitativ metod med elva semistrukturerade intervjuer som empiriskt underlag. Informanterna kommer från två olika organisationer och alla är tillsvidareanställda på heltid. Samtliga intervjuer spelades in och transkriberades. Därefter kodades de tematiskt och analyserades i förhållande till utvalda metoder och teorier. Resultat: Resultaten pekar på vikten av stöttning, guidning, fungerande feedback, för-ståelse och utbyte av idéer. Uppfylls dessa villkor ökar både individers och organisationers framgång och välmående. Resultatet visar också att det finns påtagliga risker med en organisations produktivitet och kreativitet när medarbetare inte erbjuds goda förutsättningar för välmående.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectlyckasv
dc.subjectarbetsmiljösv
dc.subjectledarskapsv
dc.subjectchefsv
dc.subjectmedarbetaresv
dc.subjectarbetsgivaresv
dc.titleLYCKLIGA MEDARBETARE - Hur får man det och varför är det viktigt?sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of sociology and work scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record