Show simple item record

dc.contributor.authorPehrsson, Caroline
dc.date.accessioned2019-08-23T09:40:36Z
dc.date.available2019-08-23T09:40:36Z
dc.date.issued2019-08-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/61657
dc.description.abstractSyfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur studenter som läser vid arbetsvetarprogrammet upplevt utbildningen i sin helhet och vilken betydelse utbildningen har haft i relation till vilka styrkor och utmaningar de upplevt i mötet med arbetsmarknaden genom sin arbetsförlagda praktik. Teori: Tidigare forskning handlar om examina-/utbildningsinflation, universitetens framtid samt jobbfärdigheter och näringslivets kompetensefterfrågan. Som teoretisk referensram används Karasek och Theorells krav-kontroll- och stödmodell, Thomas Jordans organisationsdiagnos samt programteori. Metod: Studien är kvalitativ och insamling av empiri har skett genom semistrukturerade djupintervjuer med åtta studenter och tre representanter från arbetsvetarprogrammet. Intervjuerna har genomförts i Göteborgs universitets lokaler, spelats in, transkriberats och tematiskt kodats för att därefter analyseras med de teoretiska ramverken. Resultat: Studenterna hade ingen klar målbild vid utbildningens början och var inte säkra på inom vilket arbete eller yrkesroll de önskade landa i. Samtliga var dock säkra på att de ville arbeta med/hjälpa människor på ett eller annat sätt. När utbildningen inom kort är avslutad råder ovissheten fortfarande kring vart studenterna skall söka sig på arbetsmarknaden. De styrkor studenterna upplevt att utbildningen bidragit till är främst den analytiska förmågan och att kunna se problem ur flera perspektiv. De utmaningar studenterna upplevde i mötet med arbetslivet genom praktiken var en svag arbetslivsanknytning i relation till utbildningen. Studenterna kände sig inte uppdaterade vad gäller begrepp som används i arbetslivssammanhang och det fanns svårigheter i att applicera kunskaper från studieuppgifter till ett arbetslivssammanhang. För flera studenter har utmaningar varit att stå på egna ben, vara kreativa och problemlösande. Samtliga upplever att utbildningen varit relevant för deras möte med arbetslivet genom praktikkursen. Som helhet är de nöjda med sin utbildning.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectutbildningsv
dc.subjectarbetsvetaresv
dc.subjectstyrkorsv
dc.subjectutmaningarsv
dc.subjectidentitetsv
dc.subjectarbetsmarknadsv
dc.titleArbetsvetare - Den hållbara lösningen för framtida arbetsliv? En kvalitativ studie om arbetsvetares relation till det egna utbildningsprogrammetsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of sociology and work scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record