• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Magisteruppsatser/Högskolan för scen och musik
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Magisteruppsatser/Högskolan för scen och musik
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musiklärares motivation. Om musiklärares drivkrafter och attityder till det egna yrket, didaktisk verksamhet och alternativa karriärmål som musiker.

Abstract
I föreliggande studie undersöks vilka egenskaper som kännetecknar musiklärares motivation till det egna yrket. Hur påverkas motivationen till musikläraryrket av alternativa karriärmål som musiker, och hur påverkar motivationen till det egna yrket inställningen till undervisning? De 91 deltagarna är musiklärare på svenska gymnasium med estetiskt program. För att förklara hur mänsklig motivation fungerar och hur den kan förstås används self-determination theory (SDT) som teoretiskt ramverk. SDT beskriver motivationens kvalitet antingen som autonom (internt reglerad), eller som kontrollerad (externt reglerad), och mellan dessa poler finns ett kontinuum. Mätinstrumenten som används är svenska versioner av Multidimensional Work Motivation Scale (MWMS), Problems In Schools (PIS) och Aspiration Index (AI). Undersökningen kompletteras med en fokusgruppintervju. De viktigaste fynden i resultaten är: att musiklärares motivation till undervisning skiljer sig jämfört med motivation till andra arbetsuppgifter; att musiklärarnas motivation till största delen är internt reglerad; att en inre reglerad motivation till yrket samvarierar med en autonomifrämjande attityd till undervisning; att olika karriärmål som musiker visar samband med vilken motivationskvalitet gentemot musikläraryrket som deltagarna rapporterar. 25% av deltagarna rapporterar särskilt gynnsamma egenskaper för musikläraryrket. Dessa egenskaper inkluderar: interna målsättningar som musiker i kombination med en högt värderad musikläraridentitet, en övervägande del autonom motivation till musikläraryrket och en autonomifrämjande attityd. Resultaten samstämmer med resultat från tidigare forskning och breddar förståelsen genom nya perspektiv. Resultaten kan ha betydelse för hur musiklärare och skolledare förhåller sig till professionen samt hur skolan och dess aktörer på bästa sätt kan hjälpa elever till mer välmående och högre kunskapskvalitet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/61676
Collections
  • Magisteruppsatser/Högskolan för scen och musik
View/Open
gupea_2077_61676_1.pdf (2.392Mb)
Date
2019-08-26
Author
Lidin, Fredrik
Keywords
self-determination theory
motivation
musiklärare
gymnasiet
estetiskt program
undervisning
musiker
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV