• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitalisering inom bankbranschen –Hur påverkas Handelsbankens styrsystem av en ökad digitalisering avseende upplevd handlingsfrihet?

Abstract
Bakgrund och problembeskrivning: Många branscher har kommit långt i utvecklingen mot att bli mer digitala aktörer. Den digitala utvecklingen medför i många fall att företag väljer att standardisera och i vissa fall automatisera sina processer. Det kan leda till att verksamheter går mot en mer rationell och centraliserad styrning där planering och beslut tas utifrån analyser istället för att baseras på magkänsla. Den här förändringen har inte varit lika tydlig inom bankbranschen. Syfte: Den här studien syftar till att undersöka hur Handelsbankens styrning förändrats utifrån en föränderlig omvärld på grund av en ökad digitalisering och reglering. Studien tar sitt fokus i upplevd handlingsfrihet och undersöker om styrning upplevs som att det ger medarbetare de förutsättningar de behöver eller om det upplevs vara tvingande. Avgränsningar: Undersökningen avgränsades till Västra Götalandsregionen. Metod: Undersökningen består av kvalitativa intervjuer med sex medarbetare inom Handelsbanken har genomförts. Det insamlade empiriska materialet har därefter analyserats utifrån referensramen där tre identifierade faktorer använts i vår analysmodell. Resultat och slutsats: Det går att konstatera att en ökad digitalisering har påverkat Handelsbankens styrning. Däremot inte i den omfattningen att de har blivit tvungna att genomföra särskilt stora förändringar när det kommer till deras styrning. De har snarare kunnat implementera digitalisering som ett hjälpverktyg i den dagliga verksamheten för att undvika mer tidskrävande arbetsuppgifter som exempelvis pappersarbete. Däremot minskar den mänskliga kontakten på grund av digitalisering vilket anses försvåra relationsskapandet med sina kunder. Förslag till fortsatt forskning: Vi anser att det vore intressant att jämföra olika banker och se hur digitaliseringen tolkas på olika sätt och formar nya strategier. Ett sätt att genomföra en sådan undersökning hade varit att se till en bank som minskar antalet bankkontor och jämföra med Handelsbanken. Det skulle på så sätt kunna visa bankkontorets värde för bankerna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/61695
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_61695_1.pdf (301.3Kb)
Date
2019-08-29
Author
Ehrenborg, Carl-Henrik
Carlström, Rasmus
Series/Report no.
Ekonomistyrning
18-19-52
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV