Digitalisering inom bankbranschen –Hur påverkas Handelsbankens styrsystem av en ökad digitalisering avseende upplevd handlingsfrihet?
Sammanfattning
Bakgrund och problembeskrivning: Många branscher har kommit långt i utvecklingen mot att bli
mer digitala aktörer. Den digitala utvecklingen medför i många fall att företag väljer att
standardisera och i vissa fall automatisera sina processer. Det kan leda till att verksamheter går
mot en mer rationell och centraliserad styrning där planering och beslut tas utifrån analyser
istället för att baseras på magkänsla. Den här förändringen har inte varit lika tydlig inom
bankbranschen.
Syfte: Den här studien syftar till att undersöka hur Handelsbankens styrning förändrats utifrån en
föränderlig omvärld på grund av en ökad digitalisering och reglering. Studien tar sitt fokus i
upplevd handlingsfrihet och undersöker om styrning upplevs som att det ger medarbetare de
förutsättningar de behöver eller om det upplevs vara tvingande.
Avgränsningar: Undersökningen avgränsades till Västra Götalandsregionen.
Metod: Undersökningen består av kvalitativa intervjuer med sex medarbetare inom
Handelsbanken har genomförts. Det insamlade empiriska materialet har därefter analyserats
utifrån referensramen där tre identifierade faktorer använts i vår analysmodell.
Resultat och slutsats: Det går att konstatera att en ökad digitalisering har påverkat
Handelsbankens styrning. Däremot inte i den omfattningen att de har blivit tvungna att
genomföra särskilt stora förändringar när det kommer till deras styrning. De har snarare kunnat
implementera digitalisering som ett hjälpverktyg i den dagliga verksamheten för att undvika mer
tidskrävande arbetsuppgifter som exempelvis pappersarbete. Däremot minskar den mänskliga
kontakten på grund av digitalisering vilket anses försvåra relationsskapandet med sina kunder.
Förslag till fortsatt forskning: Vi anser att det vore intressant att jämföra olika banker och se hur
digitaliseringen tolkas på olika sätt och formar nya strategier. Ett sätt att genomföra en sådan
undersökning hade varit att se till en bank som minskar antalet bankkontor och jämföra med
Handelsbanken. Det skulle på så sätt kunna visa bankkontorets värde för bankerna.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2019-08-29Författare
Ehrenborg, Carl-Henrik
Carlström, Rasmus
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
18-19-52
Språk
swe