• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Från utanförskap till social lek. En studie om barn som inte leker socialt och om hur förskollärare arbetar för att hjälpa dessa barn till social lek.

Sammanfattning
Abstrakt Sofia Blanckenfiell och Kamilla Palmgren: Från utanförskap till social lek. En studie om barn som inte leker socialt och om hur förskollärare arbetar för att hjälpa dessa barn till social lek. Examesuppsats i lärarprogrammet vid Göteborgs Universitet 2006. Nyckelord: förskola, social lek, pedagogers arbetssätt, lekbeteende. Vår studie handlar om barn som inte deltar i social lek och hur man som pedagog kan gå till väga för att hjälpa dem att kunna leka tillsammans med andra barn. Syftet med denna studie är att ta reda på verksamma pedagogers syn på leken och dess betydelse för social samvaro. Vi vill vidare få svar på varför inte alla barn deltar i samlek och hur pedagogerna arbetar för att hjälpa dessa barn. Vi har gjort en litteratur- och en intervjustudie. Metoden är kvalitativa intervjuer med verksamma förskollärare. Alla barn behöver den sociala leken och det är vi pedagoger som ska se till att hjälpa de barn som inte deltar i social lek. Det finns lika många orsaker till att barn inte leker som det finns barn och det finns ingen färdig mall för hur man som pedagog ska hjälpa barn som inte deltar i samlek. Man måste se till varje enskild individ.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/617
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-1190-06.pdf (423.2Kb)
Datum
2006
Författare
Blackenfiell, Sofia
Palmgren, Kamilla
Nyckelord
pedagogers arbetssätt
lekbeteende
förskola
social lek
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 1190-06
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV