Marte meo i förskolan.
Abstract
Abstrakt
Eva Saviluoto och Linda Thomasson. Marte meo i förskolan. Examensarbete inom lärarutbildningen.
Göteborgs universitet. 2006.
Nyckelord: Marte meo, förskolan, familjeförskolan, anknytning, samspel
Uppsatsen handlar om Marte meo som är en arbetsmetod som ska stärka samspelet mellan
barn och föräldrar eller barn och pedagog. Man använder sig av videokameran för att analysera
hur samspelet fungerar mellan de som ska behandlas.
Syftet med studien är att ta reda på om Marte meo är användbar i förskolan som arbetsmetod.
Vi har intervjuat pedagoger för att ta reda på vilken inställning man har till Marte meo. Vi
valde en familjeförskola som arbetade med Marte meo och två vanliga förskolor för att se om
det fanns några skillnader mellan familjeförskola och ”vanlig” förskola.
Det vi har kommit fram till i vår studie är att Marte meo är användbar i förskolan om det finns
någon som är speciellt utbildad i ämnet som handleder pedagogerna. Resultatet visar att Marte
meo är en mycket verksam metod som är väldigt effektiv att använda sig av i förskolan.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Saviluoto, Eva
Thomasson, Linda
Keywords
anknytning
samspel
Marte meo
förskolan
familjeförskolan
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 1190-07
Language
swe