Show simple item record

dc.contributor.authorSaviluoto, Eva
dc.contributor.authorThomasson, Linda
dc.date.accessioned2006-07-06T09:09:53Z
dc.date.available2006-07-06T09:09:53Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/618
dc.description.abstractAbstrakt Eva Saviluoto och Linda Thomasson. Marte meo i förskolan. Examensarbete inom lärarutbildningen. Göteborgs universitet. 2006. Nyckelord: Marte meo, förskolan, familjeförskolan, anknytning, samspel Uppsatsen handlar om Marte meo som är en arbetsmetod som ska stärka samspelet mellan barn och föräldrar eller barn och pedagog. Man använder sig av videokameran för att analysera hur samspelet fungerar mellan de som ska behandlas. Syftet med studien är att ta reda på om Marte meo är användbar i förskolan som arbetsmetod. Vi har intervjuat pedagoger för att ta reda på vilken inställning man har till Marte meo. Vi valde en familjeförskola som arbetade med Marte meo och två vanliga förskolor för att se om det fanns några skillnader mellan familjeförskola och ”vanlig” förskola. Det vi har kommit fram till i vår studie är att Marte meo är användbar i förskolan om det finns någon som är speciellt utbildad i ämnet som handleder pedagogerna. Resultatet visar att Marte meo är en mycket verksam metod som är väldigt effektiv att använda sig av i förskolan.eng
dc.format.extent432125 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 1190-07eng
dc.subjectanknytningeng
dc.subjectsamspeleng
dc.subjectMarte meoeng
dc.subjectförskolaneng
dc.subjectfamiljeförskolaneng
dc.titleMarte meo i förskolan.eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record