Show simple item record

dc.contributor.authorLustig, Mats
dc.date.accessioned2019-09-26T06:57:18Z
dc.date.available2019-09-26T06:57:18Z
dc.date.issued2019-09-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/61865
dc.description.abstractDet här är en etnografisk och kvalitativ undersökning om språklig kravställning, mottagande och integrering av första- och andraspråkstalare och hur detta fungerar och hanteras av nykomlingar, rekryterare, chefer och medarbetare på en kommunikationsavdelning vid Göteborgs universitet. Materialet består av insamlade texter, observationer och kvalitativa intervjuer av 6 personer som arbetar på avdelningen. Intervjupersonerna består av två sektionschefer, en praktikant, en konsult samt två anställda med olika yrkesbakgrund, erfarenhet och ålder. Metoden utgörs av etnografiskt insamlat material som därefter kategoriserats och analyserats genom det teoretiska ramverket Socialization resources theory (SRT) vilket är ett verktyg anpassat för analys och förbättring av introduktion och integration på arbetsplatser. Resultaten visar på en arbetsplats som på många sätt arbetar enligt SRT:s normering. Med ett mindre antal undantag får de flesta nykomlingar en god introduktion samt efterföljande stöd i samband med det fortsatta arbetet på arbetsplatsen. Dock antyder resultaten att konsulters introduktion kan variera kraftigt beroende på de omständigheter vilka personen anländer till arbetsplatsen. Resultaten visar också att arbetsplatsen saknar erfarenhet och därför djupare kunskap om introducering av och anpassning för andraspråkstalare av svenska. Hur en potentiell nykomling med låga kunskaper i svenska integreras på arbetsplatsen samt hur arbetsplatsen hanterar detta är därför i mångt och mycket ett oskrivet blad. Resultaten visar också att de svenskspråkiga kraven på arbetsplatsen är mycket högt ställda, samtidigt som några undantag finns. Arbetsplatsen har ett mål att bredda sin rekrytering för att få in en fler personer med utländsk bakgrund och kunskaper i andra språk än svenska och engelska. Med tanke på de högt ställda språkkraven kan dock detta visa sig vara svårt att genomföra i praktiken.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.subjectintroduktionsv
dc.subjectandraspråksv
dc.subjectintegreringsv
dc.subjectspråkkravsv
dc.subjectarbetesv
dc.titleSpråket, jobbet och introduktionen En etnografisk undersökning om språklig kravställning samt integrering och mottagande av första- och andraspråkstalare av svenska på en kommunikationsavdelning vid ett svenskt lärosätesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record