• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Masteruppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Masteruppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Kan du bara vända sida?” Förskollärares intentioner och barns deltagande i boksamtal i förskolan Jonas Eliason

Abstract
Boksamtal innebär diskussioner kring en läst bok. Boksamtalet och läsning har i forskning bevisats nyttiga för barns språkliga utveckling. De har också fått förnyad aktualitet i den uppdaterade läroplanen. Trots det finns det lite forskning kring just boksamtalet i sig. Denna studie utforskar boksamtalet, förskollärarnas intentioner kring det och barns deltagande i det. Därefter ställs dessa i relation till varandra och en jämförelse genomförs. Empirin i studien hämtas från intervjuer av fyra förskollärare samt observation av tre boksamtal. Förskollärarna som intervjuades hade liknande intentioner med boksamtalet. De ville skapa ett boksamtal där barnen utvecklar sitt språk och sin sociala förmåga. Barnen skulle gärna delta verbalt aktivt och lyssna på sina kamrater. För att skapa ett sådant boksamtal handlade förskollärarna och rationaliserade sina handlingar med teoretisk kunskap och deras erfarenheter. Två planeringsstilar kunde urskiljas. En något mer flexibel och en fast. Efter analys kunde det fastställas att den flexibla var mer framgångsrik i att nå förskollärarnas intention med boksamtalet. Barnen i studien hade olika sätt att delta aktivt och passivt. Aktivt deltagande kunde ske antingen på lärarens eller barnens initiativ. Passivt deltagande förekom då barnen var tysta eller ekade. När intentioner och deltagande ställdes i relation till varandra stämde de ibland överens men stundtals krockade de.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/61921
Collections
  • Masteruppsatser (IPKL)
View/Open
gupea_2077_61921_1.pdf (1.125Mb)
Date
2019-10-01
Author
Thorkildsen Fernandes, Fanny
Eliason, Jonas
Keywords
Boksamtal
intentioner
deltagande
förskola
praktik
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV