Visa enkel post

dc.contributor.authorLagerholm, Carina
dc.contributor.authorNyberg, Linda
dc.date.accessioned2006-07-06T09:14:00Z
dc.date.available2006-07-06T09:14:00Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/619
dc.description.abstractAbstract Carina Lagerholm och Linda Nyberg: ”Man måste kunna skriva en bok för att kunna läsa den” En kvalitativ studie om elevers inställning till läsning och skrivning. Göteborgs universitet: Examensarbete inom lärarutbildningen, 10 p., 2006. Syftet med uppsatsen är att försöka få en uppfattning om hur elevers inställning till läsning och skrivning påverkas av lärarens metodval i den tidiga läs- och skrivundervisningen. Vi har samlat in material genom intervjuer med elever i två olika klasser, vars lärare använder sig av två vitt skilda arbetssätt. Den ena arbetar mestadels, så som vi tolkar det, utifrån ett sociokulturellt perspektiv och använder sig därmed av den så kallade helordsmetoden. Den andra läraren arbetar, enligt vår uppfattning, med en behavioristisk syn på lärande och använder sig av avkodningsmetoden. Läraren som arbetar helordsinriktat utgår från kommunikation, samspel, lust och intresse i sin läs- och skrivundervisning. Elevernas erfarenheter står i centrum för verksamheten. Läraren som arbetar avkodningsinriktat baserar sin undervisning på systematisk bokstavsinlärning och lägger vikt vid färdighetsträning. Språkets formsida är i fokus för läs- och skrivundervisningen. Vi ser stora skillnader i svaren mellan de båda elevgrupperna. I synnerhet kan vi se att eleverna i klassen där den helordsinriktade undervisningen bedrivs är mer verbala och visar på en mer reflekterande syn över sitt eget lärande vad gäller läsning och skrivning. De är också överlag positivt inställda till att läsa och skriva. Eleverna i klassen med mer avkodningsinriktad undervisning var mer fåordiga i sina svar och inte lika medvetna om sin egen lärandeprocess. Det var också ett flertal som uppvisade en negativ inställning till läsning och skrivning. Nyckelord: läs- och skrivinlärning, behaviorism, sociokulturellt perspektiv, avkodningsmetod, helordsmetodeng
dc.format.extent651900 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 1190-08eng
dc.subjectsociokulturellt perspektiveng
dc.subjectavkodningsmetodeng
dc.subjecthelordsmetodeng
dc.subjectläs- och skrivinlärningeng
dc.subjectbehaviorismeng
dc.title”Man måste kunna skriva en bok för att kunna läsa den” En kvalitativ studie om elevers inställning till läsning och skrivning.eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post