dc.description.abstract | Abstract
Carina Lagerholm och Linda Nyberg: ”Man måste kunna skriva en bok för att kunna läsa
den” En kvalitativ studie om elevers inställning till läsning och skrivning. Göteborgs
universitet: Examensarbete inom lärarutbildningen, 10 p., 2006.
Syftet med uppsatsen är att försöka få en uppfattning om hur elevers inställning till läsning
och skrivning påverkas av lärarens metodval i den tidiga läs- och skrivundervisningen. Vi har
samlat in material genom intervjuer med elever i två olika klasser, vars lärare använder sig av
två vitt skilda arbetssätt. Den ena arbetar mestadels, så som vi tolkar det, utifrån ett sociokulturellt
perspektiv och använder sig därmed av den så kallade helordsmetoden. Den andra
läraren arbetar, enligt vår uppfattning, med en behavioristisk syn på lärande och använder sig
av avkodningsmetoden.
Läraren som arbetar helordsinriktat utgår från kommunikation, samspel, lust och intresse i sin
läs- och skrivundervisning. Elevernas erfarenheter står i centrum för verksamheten. Läraren
som arbetar avkodningsinriktat baserar sin undervisning på systematisk bokstavsinlärning och
lägger vikt vid färdighetsträning. Språkets formsida är i fokus för läs- och skrivundervisningen.
Vi ser stora skillnader i svaren mellan de båda elevgrupperna. I synnerhet kan vi se att
eleverna i klassen där den helordsinriktade undervisningen bedrivs är mer verbala och visar på
en mer reflekterande syn över sitt eget lärande vad gäller läsning och skrivning. De är också
överlag positivt inställda till att läsa och skriva. Eleverna i klassen med mer avkodningsinriktad
undervisning var mer fåordiga i sina svar och inte lika medvetna om sin egen
lärandeprocess. Det var också ett flertal som uppvisade en negativ inställning till läsning och
skrivning.
Nyckelord: läs- och skrivinlärning, behaviorism, sociokulturellt perspektiv, avkodningsmetod,
helordsmetod | eng |