• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Grundläggande värden En analys av hur tre lärare förhåller sig till genus och jämställdhet

Abstract
Abstract Denna uppsats heter Grundläggande värden. En analys av hur tre lärare förhåller sig till genus och jämställdhet. Den bygger på intervjuer med tre stycken lärare, gjorda i april 2006, om vad de anser om jämställdhet i skolan och på vilket sätt skolan är en grogrund för genus. Läroplanen har uttryckliga mål om vad som ska läras ut och förmedlas till eleverna och en del av skolans uppdrag att är verkställa målen för jämställdhet. Eleverna ska kunna få friheten att i skolan forma sin identitet utifrån sin egen könsuppfattning. Skolan har därför ansvaret att motverka traditionella könsmönster och bemöta flickor och pojkar så att deras villkor och möjligheter blir lika. Det finns en del forskning på skolan som genusreproducerande miljö och det är delar av den forskningen som ligger till grund för denna uppsats. Annan forskning, som den bygger sitt resonemang på, är en del av den genusteoretiska. Jag har varit nyfiken på hur kunskapen om genus kan se ut bland lärare. Men också hur vardagen i klassrummet och mötet med eleverna förklaras. Jag ville veta hur lärarna som medverkade i denna uppsats såg på eleverna och sitt uppdrag att praktisera läroplanen. I denna uppsats kommer jag att visa att lärarna trots goda intentioner inte lyckas gestalta det som står i värdegrunden och i Lpo-94 angående genus och jämställdhetsarbete i skolan. Via språket förmedlas fördomsfulla attityder och en traditionell syn på könen. Informanterna saknar inte viljan att arbeta för jämställdhet i sina klassrum, men däremot saknar de verktyg och en djupare förståelse för hur genus reproduceras.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/620
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
vt06-1800-01.pdf (109.0Kb)
Date
2006
Author
Sademyr, Therese
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 1800-01
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV