• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Grundläggande värden En analys av hur tre lärare förhåller sig till genus och jämställdhet

Sammanfattning
Abstract Denna uppsats heter Grundläggande värden. En analys av hur tre lärare förhåller sig till genus och jämställdhet. Den bygger på intervjuer med tre stycken lärare, gjorda i april 2006, om vad de anser om jämställdhet i skolan och på vilket sätt skolan är en grogrund för genus. Läroplanen har uttryckliga mål om vad som ska läras ut och förmedlas till eleverna och en del av skolans uppdrag att är verkställa målen för jämställdhet. Eleverna ska kunna få friheten att i skolan forma sin identitet utifrån sin egen könsuppfattning. Skolan har därför ansvaret att motverka traditionella könsmönster och bemöta flickor och pojkar så att deras villkor och möjligheter blir lika. Det finns en del forskning på skolan som genusreproducerande miljö och det är delar av den forskningen som ligger till grund för denna uppsats. Annan forskning, som den bygger sitt resonemang på, är en del av den genusteoretiska. Jag har varit nyfiken på hur kunskapen om genus kan se ut bland lärare. Men också hur vardagen i klassrummet och mötet med eleverna förklaras. Jag ville veta hur lärarna som medverkade i denna uppsats såg på eleverna och sitt uppdrag att praktisera läroplanen. I denna uppsats kommer jag att visa att lärarna trots goda intentioner inte lyckas gestalta det som står i värdegrunden och i Lpo-94 angående genus och jämställdhetsarbete i skolan. Via språket förmedlas fördomsfulla attityder och en traditionell syn på könen. Informanterna saknar inte viljan att arbeta för jämställdhet i sina klassrum, men däremot saknar de verktyg och en djupare förståelse för hur genus reproduceras.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/620
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
vt06-1800-01.pdf (109.0Kb)
Datum
2006
Författare
Sademyr, Therese
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 1800-01
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV