Grundläggande värden En analys av hur tre lärare förhåller sig till genus och jämställdhet
Sammanfattning
Abstract
Denna uppsats heter Grundläggande värden. En analys av hur tre lärare förhåller sig till genus
och jämställdhet. Den bygger på intervjuer med tre stycken lärare, gjorda i april 2006, om vad
de anser om jämställdhet i skolan och på vilket sätt skolan är en grogrund för genus.
Läroplanen har uttryckliga mål om vad som ska läras ut och förmedlas till eleverna och en del
av skolans uppdrag att är verkställa målen för jämställdhet. Eleverna ska kunna få friheten att
i skolan forma sin identitet utifrån sin egen könsuppfattning. Skolan har därför ansvaret att
motverka traditionella könsmönster och bemöta flickor och pojkar så att deras villkor och
möjligheter blir lika.
Det finns en del forskning på skolan som genusreproducerande miljö och det är delar av den
forskningen som ligger till grund för denna uppsats. Annan forskning, som den bygger sitt
resonemang på, är en del av den genusteoretiska.
Jag har varit nyfiken på hur kunskapen om genus kan se ut bland lärare. Men också hur
vardagen i klassrummet och mötet med eleverna förklaras. Jag ville veta hur lärarna som
medverkade i denna uppsats såg på eleverna och sitt uppdrag att praktisera läroplanen.
I denna uppsats kommer jag att visa att lärarna trots goda intentioner inte lyckas gestalta det
som står i värdegrunden och i Lpo-94 angående genus och jämställdhetsarbete i skolan. Via
språket förmedlas fördomsfulla attityder och en traditionell syn på könen. Informanterna
saknar inte viljan att arbeta för jämställdhet i sina klassrum, men däremot saknar de verktyg
och en djupare förståelse för hur genus reproduceras.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2006Författare
Sademyr, Therese
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 1800-01
Språk
swe