dc.description.abstract | Abstract
Uppsats/Examensarbete:
15 hp
Program och/eller kurs:
Speciallärarprogrammet SLP610
Nivå: Avancerad nivå
Termin/år: Ht 2018
Handledare: Ann-Katrin Swärd
Examinator: Girma Berhanu
Rapport nr: HT18-2910-272-SLP610
Nyckelord: Norge, Specialundervisning, Skolorganisation, Inkludering
Syfte:
Syftet med studien är att undersöka hur specialundervisning organiseras och genomförs i en norsk kommunal ungdomsskola. Studien gäller elever i behov av specialundervisning och har inte begränsats till elever med intellektuell funktionsnedsättning. För att undersöka och besvara vårt syfte har vi använt oss av följande frågeställningar:
• På vilka sätt organiseras specialundervisningen?
• På vilka sätt genomförs specialundervisningen?
Teori:
Studiens teoretiska ram utgår från organisationsteori sett ur ett specialpedagogiskt organisationsperspektiv. Perspektivet synliggör hur specialundervisningen organiseras på skolan, vilka professioner som arbetar med eleverna, vilka insatser som ges till eleverna och i vilka skolsituationer som dessa särskilda insatser behövs.
Metod:
Kvalitativa metoder i form av semistrukturerade intervjuer och deltagande observation. Intervjuer gjordes med skolans rektor, specialpedagogiska koordinator och en undervisande lärare. Deltagande observation genomfördes i en undervisningsgrupp och vid ett av intervjutillfällena gjordes en rundvandring i skolan tillsammans med rektor. Den insamlade empirin transkriberades, kategoriserades och tolkades utifrån en hermeneutisk ansats.
Resultat:
Resultatet visar att skolan organiserar och genomför specialundervisning på tre olika sätt; i ordinarie klass, i Projektgrupp och på Förstärkt avdelning. Skolans val av att organisera specialundervisningen på dessa sätt påverkas av bedömningen av elevernas behov och möjligheter att bäst tillgodogöra sig specialundervisningen och inkluderas i en grupp. | sv |