• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stärka självkänslan eller tråkträna? En intervjustudie om hur skrivning kan stimuleras vid skrivsvårigheter i år 1-6

Abstract
Abstract Uppsats/Examensarbete:15 hp Program och/eller kurs: Speciallärarprogrammet, SLP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Arja Kostiainen Examinator: Yvonne Karlsson Rapport nr: HT18-2910-279-SLP610 Nyckelord: specialpedagogik, skrivsvårigheter, sociokulturellt, fenomenografi, formulera, framgångsrika, didaktiska tillvägagångssätt Syfte: Syftet med studien var att undersöka speciallärares variation av uppfattningar om hur skrivning kan stimuleras för elever som möter svårigheter med att formulera sig i skrift i årskurserna 1–6. De centrala frågeställningarna var: Vilken syn på skrivning beskrivs? Hur definieras begreppet elever som möter svårigheter med att formulera sig i skrift? Vilka didaktiska tillvägagångssätt anses framgångsrika ur ett specialpedagogiskt perspektiv? Teori: Studien har haft sina teoretiska utgångspunkter i ett sociokulturellt perspektiv där språk och samarbete är grundläggande vid inlärning. För att belysa resultatet ur ett specialpedagogiskt perspektiv användes relationellt respektive punktionellt perspektiv. Metod: Till föreliggande studie valdes en kvalitativ metod inspirerad av fenomenografi. Det genomfördes fem semistrukturerade intervjuer med speciallärare. Materialet från intervjuerna analyserades och kategoriserades likt den fenomenografiska analysmetoden. Resultat: Ur resultatet i studien framträdde variationer i både synen på skrivning, definitionen av elever som möter svårigheter att formulera sig i skrift samt framgångsrika didaktiska tillvägagångssätt för elever som möter svårigheter med att formulera sig i skrift. Det framkom att förmågan att uttrycka sig i skrift är viktig för att kunna delta i dagens samhälle. Studien visade också på att orsaker till svårigheter med skriften kan bero på flera olika faktorer, vanligast var fonologiska svårigheter. De tre mest framträdande framgångsrika didaktiska tillvägagångssätten var att stärka självkänslan, skapa motivation och arbeta mod
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/62042
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_62042_1.pdf (423.4Kb)
Date
2019
Author
Fröjd-Jåtby, Anna
Johansen, Heidi
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV