• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Implementering av lågaffektivt förhållningssätt i förskolan - en kvalitativ studie av ett utvecklingsarbete

Sammanfattning
Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Specialpedagogiska programmet SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Liisa Uusimäki Examinator: Lars-Erik Olsson Rapport nr: HT18-2910-282-SPP610 Nyckelord: Lågaffektivt förhållningssätt, implementering, förskola, relationellt perspektiv, sociokulturellt perspektiv och tematisk analys. Syfte: Studiens syfte var att undersöka hur lågaffektivt förhållningssätt i förskolan påverkar barn som hamnar i problemskapande situationer. Kan implementering av metoden lågaffektivt förhållningssätt vara en väg att gå mot ett mer relationellt förhållningssätt i förskolan? Vi vill med studien undersöka vilka möjligheter och svårigheter arbetslagen har stött på under processen. Våra forskningsfrågor: Hur uppfattar pedagoger i förskolan att ett lågaffektivt förhållningssätt påverkar relationen och kommunikationen med barnen? Kan ett lågaffektivt förhållningssätt bidra till en större samsyn och ett mer likvärdigt förhållningssätt kring barn som utmanar? Vilka möjligheter och svårigheter har arbetslag och specialpedagoger stött på under implementeringen? Teori: Det sociokulturella perspektivet har varit vår teoretiska grund då relationen mellan vuxen och barn har stått i fokus. Studien grundar sig utifrån forskaren Lev Vygotskij (2001) och professorn Roger Säljö (2014) som båda utgår ifrån att människan är naturligt kommunikativ vilket är grundläggande för utveckling och lärande. Metod: Resultat: En kvalitativ intervjustudie där vi har intervjuat två specialpedagoger och haft fokusgruppsintervjuer med två arbetslag i förskolan. I analysen av vår empiri har vi tagit stöd i den tematiska analysmodellen, där vi har fångat upp återkommande teman i vårt empiriska material. Resultatet visade att samtliga deltagare i studien var positivt inställda till metoden och ville fortsätta använda sig av den då de såg att det gav resultat. Flera av deltagarna berätt
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/62046
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_62046_1.pdf (635.2Kb)
Datum
2019
Författare
Kjellgren, Pernilla
Jonsson, Malin
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV