• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"...då är jag ju nollspråklig helt plötsligt" En fenomenografisk studie av slöjdlärares upplevelser av den flerspråkiga slöjdundervisningen.

Sammanfattning
Slöjdämnet betraktas ofta som ett gynnsamt integrationsämne där nyanlända elever får möta ordinarie undervisning för första gången. Samtidigt inhyser slöjden ett antal kunskapsområden som ställer höga krav på elevernas språkliga förmågor. Med ett korrekt ämnesspråk förväntas eleverna bland annat kunna värdera sina slöjprocesser, motivera sina val och tolka slöjdföremåls estetiska- och kulturella uttryck. I relation till flerspråkiga elever beskriver slöjdlärarna hur de ofta saknar tid och resurser för att hjälpa dessa elever över slöjdämnets språkliga barriärer och slöjdens språkkrav innebär så pass stora utmaningar att de flerspråkiga eleverna sällan når godkända betyg i ämnet. Den flerspråkiga slöjdundervisningen verkar således vara en svårhanterlig verksamhet och slöjdläraren tycks ofta hamna i kläm mellan kursplanens språkliga krav och elevgruppens begränsade svenskkunskaper. I ljuset av presenterad bakgrund och i egenskap av blivande slöjdlärare fann jag det således intressant att fördjupa mig i slöjdlärares upplevelser av den flerspråkiga undervisningen. För att undersöka slöjdlärares upplevelser av flerspråkig slöjdundervisning antogs en fenomenografisk forskningsansats grundad på kvalitativa djupintervjuer med tre verksamma slöjdlärare. Resultatet påvisade sex avgränsade kategorier av upplevelser vilka beskrev slöjdlärarnas syn på flerspråkig slöjdundervisning som följer; som pedagogisk utmaning, som pedagogisk möjlighet, som social gemenskap, som exkluderande miljö, som socialiserande miljö och som organisatoriskt bakbunden verksamhet. Upplevelserna relaterar främst till språkliga och kulturella faktorer vilka på olika sätt beskrivs som centrala i den flerspråkiga slöjdundervisningens pedagogiska och sociala samspel. Vidare påvisade studien en utbredd upplevelse av att sakna de organisatoriska förutsättningarna för att kunna bedriva en undervisning som tar hänsyn till den flerspråkiga elevgruppens särskilda behov i form av språklig stöttning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/62051
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_62051_1.pdf (903.6Kb)
Datum
2019
Författare
Aaröe, Jeaper
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV