• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mellan pluggvägrande pojkar och duktiga flickor. Attityder, intressen och möjligheter till läsning bland flickor på utvalda yrkesprogram

Abstract
I den här studien undersöks läsintresse, läsattityder och läsmöjligheter bland kvinnliga elever som studerar på gymnasieskolans yrkesprogram. Med utgångspunkt i vår samtids allt snabbare mediala och digitala utveckling finns ett behov att identifiera skönlitteraturens plats i ungdomars vardag. Såväl i forskning som i den mediala debatten talas det ofta om ”pluggvägrande pojkar” och ”duktiga flickor”. Mellan dessa ytterligheter finns en stor mängd kvinnliga elever vars röster sällan lyfts fram. Syftet med undersökning är därför att bidra med ny kunskap kring attityder och möjligheter till skönlitterär läsning bland kvinnliga elever på utvalda yrkesprogram utifrån följande frågeställningar: 1. Vilka tankar kring läsattityder, läsintressen och läsmotivation uppvisas bland kvinnliga elever på utvalda yrkesprogram i relation till olika medier? 2. Vilka ämneskonstruktioner kan identifieras i svensklärares syn på litteraturundervisning på utvalda yrkesprogram? 3. Hur ser korrelationen ut mellan de textvärldar som undersökningens kvinnliga elever och lärare möter på fritiden och den läsning som sker inom skolans ramar? Studiens resultat visar att skönlitteraturen inte har någon framträdande plats i elevernas vardag. De upplever svårigheter i att finna koncentration och tid för skönlitterär läsning. Majoriteten av de kvinnliga eleverna uppvisar ändå en positiv inställning till skönlitteratur. Lärarna som undervisar på de aktuella yrkesprogrammen upplever ett motstånd mot skönlitterär läsning bland sina elever. De anpassar på olika sätt sin undervisning till yrkesprogrammens särskilda karaktär med ambition att rusta sina elever för framtiden. I sitt litteratururval ämnar lärarna välja litteratur som skapar läslust bland eleverna och de återger en samstämmig bild av elevers läsintresse. Enligt studiens lärare efterfrågar eleverna verklighetsnära berättelser. Studiens resultat bekräftar detta antagande till viss del men visar också att det efterfrågas romantiska skildringar, fa
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/62056
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_62056_1.pdf (2.426Mb)
Date
2019
Author
Andersson, Rebecca
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV