• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kulturell reproduktion i förklädnad? En studie om litteratururval på yrkesförberedande gymnasieprogramprogram

Abstract
Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om den skönlitteratur som läses på yrkesförberedande gymnasieprogram. För att uppnå syftet besvaras följande tre forskningsfrågor: 1. Hur förhåller sig litteratururvalet i Svenska 1 på yrkesförberedande program till läroplanens formuleringar om litteratururval i kursen? 2. Vilka faktorer ligger bakom svensklärarnas litteratururval i undervisningen på yrkesförberedande program? 3. Vilken elev- och kunskapssyn tyder litteratururvalet på yrkesförberedande program på? För att besvara studiens forskningsfrågor har en kvantitativ metod i form av en enkät använts. Enkäten vände sig till svensklärare som undervisar på yrkesförberedande program och sammanlagt sammanställdes svar från 63 lärare. Resultaten gällande litteratururval visar att litteraturen som läses på yrkesförberedande program till övervägande del är skriven av män och publicerad efter år 1900, med övervikt på år 2000 och framåt. Litteraturen är i princip uteslutande västerländsk och i hög grad svensk. Lärarna motiverar sina litteratururval med att litteraturen ska leda till diskussion och reflektion kring viktiga ämnen. Dessutom tycker lärarna att det är viktigt att eleverna kan identifiera sig i den litteratur som läses i skolan. Gällande litteratururvalet är likheterna stora med tidigare forskning vilket kan tyda på en reproducerande kunskapssyn där eleverna förväntas skolas in i sitt framtida yrke. I lärarnas motiveringar av litteratururvalet framställs ett erfarenhetspedagogiskt ämne snarare än det färdighetsämne som litteraturundervisningen på yrkesförberedande program tidigare beskrivits som.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/62057
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_62057_1.pdf (1.202Mb)
Date
2019
Author
Magnusdotter, Line
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV