Show simple item record

dc.contributor.authorClaesson, Marcussv
dc.date.accessioned2019-10-04T09:44:42Z
dc.date.available2019-10-04T09:44:42Z
dc.date.issued2019sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62060
dc.description.abstractDen svenska skolan har åtagit sig ett tudelat uppdrag genom att både förmedla kunskap och värdegrund. Den senare tycks innehålla motsättningar. Vissa konkreta värden framhålls som centrala samtidigt som skiljda uppfattningar och personliga ställningstaganden ska bejakas. Till följd av religionens personliga karaktär bör åsikter av den typen, som hamnar i konflikt med värdegrunden, innebära särskilda handlingsstrategier för lärare - vilket var denna studies syfte att kartlägga. Genom kvalitativ intervjustudie med fyra samhällskunskapslärare kartlades deras förhållningssätt och handlingsstrategier i de aktuella situationerna. En bredd av förhållningssätt uppmärksammades, där situationsbundenhet och icke upphörande kommunikation med eleven i fråga var den röda tråden. Unikt för bemötandet av kontroversiella religiösa åsikter var användandet av religionen själv som redskap, för att därigenom närma sig eleverna och skapa större förståelse.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleLäraren och problematiska religiösa åsikter: En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt när religiösa åsikter kolliderar med skolans värdegrundsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentStatsvetenskapliga institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record