Läraren och problematiska religiösa åsikter: En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt när religiösa åsikter kolliderar med skolans värdegrund
Sammanfattning
Den svenska skolan har åtagit sig ett tudelat uppdrag genom att både förmedla kunskap och värdegrund. Den senare tycks innehålla motsättningar. Vissa konkreta värden framhålls som centrala samtidigt som skiljda uppfattningar och personliga ställningstaganden ska bejakas. Till följd av religionens personliga karaktär bör åsikter av den typen, som hamnar i konflikt med värdegrunden, innebära särskilda handlingsstrategier för lärare - vilket var denna studies syfte att kartlägga. Genom kvalitativ intervjustudie med fyra samhällskunskapslärare kartlades deras förhållningssätt och handlingsstrategier i de aktuella situationerna. En bredd av förhållningssätt uppmärksammades, där situationsbundenhet och icke upphörande kommunikation med eleven i fråga var den röda tråden. Unikt för bemötandet av kontroversiella religiösa åsikter var användandet av religionen själv som redskap, för att därigenom närma sig eleverna och skapa större förståelse.
Examinationsnivå
Student essay