• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dialog eller fostran? En observationsstudie om lärares kontrovershantering i klasser med språkutveckling i centrum

Abstract
Ett av skolans viktigaste uppdrag syftar till att fostra demokratiska medborgare. Ett sätt att undervisa för att kunna uppfylla detta uppdrag är att undervisa med hjälp av politiska kontroverser. Det finns lite tidigare empirisk forskning som syftar till att undersöka hur lärare undervisar i just politiska kontroverser och vad som kännetecknar lärares kontrovershantering i klasser som har elever med språkliga begränsningar. Det är just det som denna kvalitativa undersökning har som syfte att studera. Genom observationer i fem klasser inom vuxenutbildningen kartläggs lärares hantering av kontroverser samt den interaktion som sker i klassrummet mellan elever och lärare. Vidare prövas teorier kring lärares kontrovershantering utifrån perspektiven kontroversacceptans och lärares kommunikativa strategier. Slutsatserna i studien är att interaktionen har ett klart språkligt fokus, att eleverna uttalar värderingsskillnader mellan Sverige och hemlandet samt att i undervisning där läraren har en hög kontroversacceptans skulle tidigare forskning kunna modifieras. Detta för att normdialog och normförmedling skulle kunna sägas innehålla olika aspekter av deltagande från läraren. Det vill säga om läraren tillför nya åsikter eller endast uttalar redan uttalade åsikter.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/62064
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_62064_1.pdf (1.414Mb)
Date
2019
Author
Lycén, Natalie
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV