dc.contributor.author | Lycén, Natalie | sv |
dc.date.accessioned | 2019-10-04T09:44:42Z | |
dc.date.available | 2019-10-04T09:44:42Z | |
dc.date.issued | 2019 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/62064 | |
dc.description.abstract | Ett av skolans viktigaste uppdrag syftar till att fostra demokratiska medborgare. Ett sätt att undervisa för att kunna uppfylla detta uppdrag är att undervisa med hjälp av politiska kontroverser. Det finns lite tidigare empirisk forskning som syftar till att undersöka hur lärare undervisar i just politiska kontroverser och vad som kännetecknar lärares kontrovershantering i klasser som har elever med språkliga begränsningar. Det är just det som denna kvalitativa undersökning har som syfte att studera. Genom observationer i fem klasser inom vuxenutbildningen kartläggs lärares hantering av kontroverser samt den interaktion som sker i klassrummet mellan elever och lärare. Vidare prövas teorier kring lärares kontrovershantering utifrån perspektiven kontroversacceptans och lärares kommunikativa strategier. Slutsatserna i studien är att interaktionen har ett klart språkligt fokus, att eleverna uttalar värderingsskillnader mellan Sverige och hemlandet samt att i undervisning där läraren har en hög kontroversacceptans skulle tidigare forskning kunna modifieras. Detta för att normdialog och normförmedling skulle kunna sägas innehålla olika aspekter av deltagande från läraren. Det vill säga om läraren tillför nya åsikter eller endast uttalar redan uttalade åsikter. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Dialog eller fostran? En observationsstudie om lärares kontrovershantering i klasser med språkutveckling i centrum | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Statsvetenskapliga institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |