Show simple item record

dc.contributor.authorWiding, Madeleinesv
dc.date.accessioned2019-10-04T09:44:44Z
dc.date.available2019-10-04T09:44:44Z
dc.date.issued2019sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62082
dc.description.abstractDenna kvalitativa studie syftar till att undersöka verksamma pianolärares attityder till undervisning i grupp respektive individuellt i en kulturskolkontext. Problemformuleringen grundar sig i kulturskoleutredningens förslag om att utöka gruppundervisningen i kulturskolan. Frågeställningen har besvarats med hjälp av intervjuer med sex pianolärare, vilka har analyserats utifrån ett diskursanalytiskt perspektiv. Resultatet visar på hur krockar uppstår hos de intervjuade lärarna i mötet mellan individuell undervisning och undervisning i grupp. Dessa krockar sammanfattas som krock mellan krav och kompetens, krock mellan föreställning och yrkespraktik, värdet i att vara själv kontra värdet i att vara i en grupp, kulturskolans dubbla uppdrag samt krock mellan de som bestämmer och de som undervisar. I diskussionen lyfts hur pianolärares attityder till olika undervisningsformer verkar hänga ihop med deras förankring i konservatorietraditionen. Vidare relateras utsagor från resultatet till större diskurser på samhällsnivå som skulle kunna ligga till grund för lärarnas attityder. Studien bidrar med kunskap som skulle kunna vara användbar i diskussionen om kulturskolans framtid.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleIndividuellt eller i grupp. En studie om pianolärares attityder till olika former för pianoundervisning i kulturskolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentHögskolan för scen och musiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record