dc.contributor.author | Widing, Madeleine | sv |
dc.date.accessioned | 2019-10-04T09:44:44Z | |
dc.date.available | 2019-10-04T09:44:44Z | |
dc.date.issued | 2019 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/62082 | |
dc.description.abstract | Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka verksamma pianolärares attityder till undervisning i grupp respektive individuellt i en kulturskolkontext. Problemformuleringen grundar sig i kulturskoleutredningens förslag om att utöka gruppundervisningen i kulturskolan. Frågeställningen har besvarats med hjälp av intervjuer med sex pianolärare, vilka har analyserats utifrån ett diskursanalytiskt perspektiv. Resultatet visar på hur krockar uppstår hos de intervjuade lärarna i mötet mellan individuell undervisning och undervisning i grupp. Dessa krockar sammanfattas som krock mellan krav och kompetens, krock mellan föreställning och yrkespraktik, värdet i att vara själv kontra värdet i att vara i en grupp, kulturskolans dubbla uppdrag samt krock mellan de som bestämmer och de som undervisar. I diskussionen lyfts hur pianolärares attityder till olika undervisningsformer verkar hänga ihop med deras förankring i konservatorietraditionen. Vidare relateras utsagor från resultatet till större diskurser på samhällsnivå som skulle kunna ligga till grund för lärarnas attityder. Studien bidrar med kunskap som skulle kunna vara användbar i diskussionen om kulturskolans framtid. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Individuellt eller i grupp. En studie om pianolärares attityder till olika former för pianoundervisning i kulturskolan | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Högskolan för scen och musik | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |