Individuellt eller i grupp. En studie om pianolärares attityder till olika former för pianoundervisning i kulturskolan
Sammanfattning
Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka verksamma pianolärares attityder till undervisning i grupp respektive individuellt i en kulturskolkontext. Problemformuleringen grundar sig i kulturskoleutredningens förslag om att utöka gruppundervisningen i kulturskolan. Frågeställningen har besvarats med hjälp av intervjuer med sex pianolärare, vilka har analyserats utifrån ett diskursanalytiskt perspektiv. Resultatet visar på hur krockar uppstår hos de intervjuade lärarna i mötet mellan individuell undervisning och undervisning i grupp. Dessa krockar sammanfattas som krock mellan krav och kompetens, krock mellan föreställning och yrkespraktik, värdet i att vara själv kontra värdet i att vara i en grupp, kulturskolans dubbla uppdrag samt krock mellan de som bestämmer och de som undervisar. I diskussionen lyfts hur pianolärares attityder till olika undervisningsformer verkar hänga ihop med deras förankring i konservatorietraditionen. Vidare relateras utsagor från resultatet till större diskurser på samhällsnivå som skulle kunna ligga till grund för lärarnas attityder. Studien bidrar med kunskap som skulle kunna vara användbar i diskussionen om kulturskolans framtid.
Examinationsnivå
Student essay