Show simple item record

dc.contributor.authorJohnsson, Hannasv
dc.contributor.authorTechel Savin, Jonnasv
dc.date.accessioned2019-10-04T09:45:45Z
dc.date.available2019-10-04T09:45:45Z
dc.date.issued2019sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62086
dc.description.abstractTexten inleds med en kort bakgrundsbeskrivning över förskolans, och dess styrdokuments, utveckling, där kravet på systematiskt kvalitetsarbete, och utvecklingsarbetet i sig, står i fokus. I och med samhällsförändringen där en marknadsorienterad syn på förskolan vuxit fram samt förskolans utveckling mot en egen skolform har ökade krav på kvalitetsutveckling formulerats i såväl läroplan som skollag. Fortsättningsvis presenteras studiens syfte, att undersöka om förskollärare uppfattar det systematiska kvalitetsarbetet som meningsfullt, hur de värderar sin kompetens inom området samt om de anser att barn är delaktiga i utvecklingsarbetet. Vidare följer en översikt av tidigare forskning på området, disponerat under fyra teman; systematiskt kvalitetsarbete; demokrati, delaktighet och inflytande; professionalitet och kompetens samt tid och arbetsbelastning. Sedan sammanfattas vald teoretisk utgångspunkt; sociokulturell teoribildning, och de för studien centrala begrepp; meningsfullhet, kompetens samt delaktighet. Utifrån intresset att undersöka förskollärares uppfattning av kompetens och barns delaktighet i relation till det systematiska kvalitetsarbetet utfördes en enkätstudie. Påståendena i formuläret formulerades utifrån de tre teman som studiens syfte och frågeställningar innefattar. Meningsfullhet, kompetens och delaktighet har legat till grund för samtliga delar av examensarbetet men har varit extra framstående i planerings- och analysprocesserna. Resultatet visar bland annat att majoriteten av förskollärarna uppfattar det systematiska kvalitetsarbetet meningsfullt och värderar sin kompetens på området högt. Däremot syns tydliga motstridigheter mellan kunskap om vem som ska vara delaktig i utvecklingsarbetet och de variabler som rör barns delaktighet. På grund av en låg svarsfrekvens visar majoriteten av sambanden låg signifikans eller ingen alls, vi anser därför att studien snarare än att säga något om förskollärare som grupp, bringar kunskap om och förtydligar viktsv
dc.language.isosvsv
dc.titleSystematiskt kvalitetsarbete i praktiken: Förskollärares uppfattning av barns delaktighetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record