Bedömning för Lärande i praktiken. En forskningsöversikt om själv- och kamratbedömning.
Abstract
Bedömning för Lärande är ett arbetssätt som kan motivera elevers delaktighet i sin egen
lärandeprocess. Inom Bedömning för Lärande anses de studentledda bedömningsmetoderna
själv- och kamratbedömning belysa det egna lärandet och i samfund med andra utvecklas
kunskaper. Dessa ämnar till att uppmuntra elevers kritiska tänkande, initiativförmåga och
ansvarstagande. Dock har det uppmärksammats att studentledda bedömningsmetoder sällan
används, samt att lärare har bristande kunskaper gällande användningen. Genom att granska
och sammanställa aktuell forskning i en systematisk forskningsöversikt syftade denna studie
till att undersöka hur lärare arbetade med själv- och kamratbedömning i grund- och
gymnasieskolan. Den syftade även till att undersöka möjligheter och svårigheter vid
användningen av dessa praktiker. Resultatet påvisade att lärare använde själv- och
kamratbedömning, dock förhållandevis sällan. Vidare framhävde studierna att studentledda
bedömningsmetoder förbättrade elevernas förståelse för kriterier, sin egen lärandeprocess samt
deras ämneskunskaper. En svårighet var att sociala relationer kunde åstadkomma problem, både
med elakartad och godartad intention. Ytterligare kunde attityder förhindra en ny
bedömningspraktik om den existerande praktiken föredrogs. Slutsatsen som drogs var att
studentledda bedömningspraktiker skulle kunna vara fördelaktiga i hem- och
konsumentkunskap. Detta eftersom studierna uppmärksammade metoder som ledde till att
elevernas metakognitiva förmågor och självreglerande lärande utvecklades, vilka främjar
självständighet och kritiskt tänkande. Detta är i sin tur en förutsättning för att forma medborgare
som handlar medvetet och hållbart i förhållande till hälsa, ekonomi och miljö. Avslutningsvis
behövs vidare forskning för att påvisa hur användningen av samt kunskaperna kring de
studentledda bedömningsmetoderna ser ut i hem- och konsumentkunskap, för att således
uppmärksamma dess effekt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018Author
Jonassson, Sofia
Tingmyr, Patricia
Ulvenstål, Linnea
Language
sv