Vad hände sen? Intervjuer med unga vuxna som avslutat sina studier på gymnasiesärskolan?
Sammanfattning
Studiens syfte var att utifrån före detta gymnasiesärskoleelevers erfarenheter visa och analy-sera vad studier inom gymnasiesärskolan kan innebära för individen senare i livet. Teorin som studien bygger på är fenomenologin, eftersom den möjliggjorde en kvalitativ ansats med ut-gångspunkt i informanternas egna berättelser och samtal kring vad de själva erfor av sin ut-bildning och tiden därefter. Halvstrukturerade intervjuer har förts med sju före detta elever från ett och samma gymnasiesärskoleprogram. Informanterna har erfarenheter efter avslutade gymnasiesärskolestudier i mellan sex och sju år. Biestas tre parametrar av utbildningsfunkt-ioner och en hermeneutisk metod att analysera empirin har lett fram till studiens resultat.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2019-10-08Författare
Alström Larsson, Mia
Nyckelord
Gymnasiesärskola
fenomenologisk studie
övergång
Språk
swe