Show simple item record

dc.contributor.authorBobeck, Gabriel
dc.date.accessioned2019-10-10T07:16:45Z
dc.date.available2019-10-10T07:16:45Z
dc.date.issued2019-10-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62131
dc.description.abstractI den här uppsatsen analyseras den textbaserade kommunikationen mellan en svensk skola och flerspråkiga vårdnadshavare. Kommunikationssituationen mellan skolan och föräldrar lyfts ofta fram som ett problem i bostadsområden som präglas av låg socioekonomisk status, mångkultur och flerspråkighet. I den här uppsatsen kombineras ett Bourdieu-inspirerat maktanalytiskt teoretiskt perspektiv med funktionella språkteorier, för att studera vilka relationer som realiseras mellan skolan i avsändarrollen och vårdnadshavarna i mottagarrollen. Som metod används funktionella textanalyser och intervjuer med vårdnadshavare. Analysresultaten relateras till den svenska ideologiska kontexten, bland annat den klarspråksideologi som framträtt under de senaste decennierna. Analysen visar att svenskans totala dominans i Sveriges hierarkiskt strukturerade språksamhälle positionerar flerspråkiga individer ofördelaktigt i förhållande till skolan. Detta gör att det kan tas helt för givet att det är nödvändigt att kunna svenska, och att skolans textbaserade kommunikation enbart sker på svenska. Dessutom finns det tecken på uppfattningen att det krävs behärskning av svenska på det sätt som förknippas med majoritetsgruppen. Vidare syns att skolan med sina språkliga val tycks arbeta för att jämna ut den skeva maktbalansen mellan skolan som institution och de flerspråkiga vårdnadshavarna, vilket sker i linje med klarspråksarbetet. Uppsatsen avrundas emellertid med att ett litet frågetecken upprättas kring hur stor nytta det tilltänkt demokratiserande klarspråksarbetet gör för flerspråkiga individer i landet, så länge det råder en enspråksideologi med svenskan som norm- och maktspråk.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.subjectspråksv
dc.subjectmaktsv
dc.subjectflerspråkighetsv
dc.subjectskolasv
dc.subjectbourdieusv
dc.subjectspråkideologisv
dc.subjectlitteracitetsv
dc.titleSkolan och den flerspråkiga vårdnadshavaren Kommunikation mellan skola och flerspråkiga vårdnadshavare ur ett maktperspektivsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record