Visa enkel post

dc.contributor.authorJäverby, Annica
dc.contributor.authorSköld Berg, Gisela
dc.date.accessioned2019-10-11T08:53:48Z
dc.date.available2019-10-11T08:53:48Z
dc.date.issued2019-10-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62141
dc.description.abstractInledning och bakgrund Våra läro- och kursplaner anger riktlinjer och mål för skolans verksamhet. Muntlig framställning har en betydande roll och läraren kan ställas inför ett dilemma vid bedömning. Detta dilemma uppstår när alla elever ska uppnå samma mål på samma tid för att uppfylla kravnivåer och få godkända betyg. Syfte och frågeställning Studien har som syfte att undersöka några lärares erfarenheter och uppfattningar om elevers delaktighet gällande muntlig framställning. Mer specifikt är syftet att undersöka detta i relation till den bedömning som behöver göras enligt de krav som ställs i läroplanen och kursplanerna. Teori Litteratur och forskning inom området delaktighet, normer, dilemmaperspektivet, bedömning och Läro- och kursplaner belyses och diskuteras. Metod Vi har i vår studie valt att genomföra forskningsintervjuer av sex lärare. Resultat Lärarna beskriver ett dilemma när elever inte presterar muntligt i relation till kraven från läro- och kursplaner. Lärarna beskriver delaktighet som en självklarhet och gruppens variation som en tillgång. Det framkommer att några av lärarna upplever mål och kriterier som otydliga. Lärarna beskriver att många elever som inte följer normen inom muntlig framställning och upplever obehag i situationen då inte blir bedömd utifrån sin faktiska kunskap. Lärarna resonerar kring en verktygslåda av ideér för att skapa bästa möjligheter för varje enskild elev oavsett förmåga.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT18-2910-239-SPP610sv
dc.subjectdelaktighetsv
dc.subjectmuntlig framställningsv
dc.subjectdilemmasv
dc.subjectbedömningsv
dc.subjectnormersv
dc.titleDelaktighet - sex lärares syn på muntlig framställning i förhållande till bedömningssituationensv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post