dc.description.abstract | Med grund i den ökade invandringen i Sverige ställs numer fler förskollärare inför en större andel flerspråkiga barn. Läroplaner såväl som barnkonventionen ställer därför krav på att arbeta med barnens flerspråkighet och modersmål. Utifrån detta intresserade vi oss för att undersöka flerspråkiga barns villkor i förskolan, mer specifikt med utgångspunkt i frågorna 1) På vilka sätt kan pedagoger främja flerspråkighetsutveckling i förskolan? och 2) Hur ges flerspråkiga barn möjligheter att behålla sitt modersmål i förskolan?
För att besvara vår frågeställning sökte vi svar i tidigare forskning vilket utmynnade i denna översiktsstudie. Vi använde oss av diverse inklusions- och exklusionsstrategier för att göra ett relevant urval av artiklar och fann totalt 14 artiklar, varav 1 är en vetenskaplig artikel och resterande 13 är forskningsstudier.
I studierna identifierades tre övergripande teman: pedagogers synsätt, pedagogers didaktik och vårdnadshavares inverkan. Forskningen var överens om att sättet pedagoger ser på barns språk och språkanvändning har stor inverkan på deras flerspråkighetsutveckling och vilka möjligheter barn ges att behålla sitt modersmål i förskolan. Genom att pedagogerna stöttar barnen på olika sätt i verksamhetens alla delar och samverkar med deras vårdnadshavare ger de barnen de bästa förutsättningarna för att utveckla sin flerspråkighet och behålla sitt modersmål i förskolan. Studien visar även att det har stor betydelse hur pedagogerna utformar förskolemiljön och tar del av diverse verktyg såväl som arbetslagets kunskaper för att skapa dessa förutsättningar. | sv |