Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Browse by
Recent Submissions
-
Komplexiteten i att arbeta med flerspråkighet i förskolan. - En livsvärldsfenomenologisk studie.
(2021)Skolverket (2021) har skrivit råd och rekommendationer om hur förskollärare kan arbeta med barns flerspråkighet men dessa är inte obligatoriska utan ses mer som en hjälp på vägen. Därför vill vi utifrån en livsvärlds ... -
Förskollärares strategier för att främja alla barns språkutveckling. En empirisk studie med inriktning på språk och kommunikation.
(2022)Syftet med vår studie är att undersöka vilka strategier några förskollärare beskriver att de utgår från i arbetet med att stödja alla barns språk- och kommunikationsutveckling. Denna studie utgår från Vygotskijs ... -
Specialpedagogik i förskolans verksamhet. En inblick på förskollärares och barnskötares uppfattningar inom specialpedagogik.
(2022)Denna kvantitativa studie har genomförts genom en enkätundersökning, där förskollärare och barnskötare delat med sig sina uppfattningar om sitt specialpedagogiska arbete i förskolan. Syftet med vårt studie är att ... -
Konflikthantering och förhållningssätt i förskolans verksamhet.
(2022)Konflikter sker hela tiden både i förskolans verksamhet och i omgivningar där människor befinner sig. De kan ibland vara komplicerade att hantera och kräver att parterna kommunicerar. Alla barn har olika behov och ... -
Är flerspråkighet en levande del av verksamheten? En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av och arbete med flerspråkighet.
(2022)Denna studie tar ansats i en kvalitativ studie som metod. Det med avsikt att få en djupare förståelse och en inblick i förskollärarnas arbete med flerspråkighet. Frågeställningar som besvaras och ska undersökas ... -
Högläsningens påverkan på barn i förskolan. -en kvalitativ intervjustudie baserad på förskollärares syn på högläsning.
(2022)Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur förskollärares syn på högläsning ser ut samt hur förskollärare tror att högläsning påverkar barns språkliga utveckling. Syftet har även varit att ta reda på hur ... -
Barnkonventionen och jämlikhet i förskolan. En tolkningsfråga?
(2022)Vi vill med vår studie undersöka hur arbetet med jämlikhet och Barnkonventionen tolkas och gestaltas av förskollärare i olika delar av Sverige. Vi ställer även frågan om förskollärarna har påverkats av Barnkonventionen ... -
Förskollärare och omsorgsfenomenet. Förskollärares praktiska arbete med omsorg i verksamheterna.
(2022)Syftet med den här studien är att synliggöra hur förskollärare upplever och arbetar med omsorgsfenomenet. Trots att omsorgen står framskriven i styrdokument finns det inte en tydlig konsensus för hur förskollärare ska ... -
Delaktighet och inflytande inom musik och drama. - En kvalitativ intervjustudie baserat på förskollärares arbetssätt med delaktighet och inflytande inom musik och drama.
(2022)Studiens huvudfokus riktar in sig på förskollärares arbete med delaktighet och inflytande inom musik och drama. Studien undersöker även hur läroplanen för förskolan skriver fram att arbetet med delaktighet och inflytande ... -
Förskollärares uppfattningar om högläsning som stöd för språkutvecklingen och barns delaktighet. - En fenomenografisk studie i två olika förskolor.
(2022)Syftet med den här studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om högläsning som ett stöd för barnens språkutveckling, vilka didaktiska val de uppfattas göra samt hur de beskriver att barnen görs delaktiga under ... -
Delaktighet i förskolan, en utmaning? - En fenomenografisk studie kring förskollärares uppfattningar om delaktighet, med utgångspunkt i barnkonventionen artikel 12.
(2022)Är fenomenet delaktighet en utmaning i förskolan? I tidigare forskning framgår det att delaktighet är svårdefinierat där attityder och värderingar samt olika typer av interaktioner benämns som ... -
Förskollärares uppfattningar om högläsning och boksamtal – en fenomenografisk studie.
(2022)Syftet med den här studien har varit att undersöka hur fem förskollärare uppfattar fenomenen högläsning och boksamtal. Genom en kvalitativ intervjustudie har vi utifrån en fenomenografisk ansats studerat hur förskollärarna ... -
“Det är ju då barnen behöver kärlekstankas lite extra.” En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter kring arbetet med psykisk ohälsa hos barn i förskola.
(2022)Psykisk ohälsa förstås idag vara ett stort samhällsproblem som går allt lägre ner i åldrarna. Det har blivit synligt att en tidig upptäckt och tidiga insatser är betydande framgångsfaktorer för att vända den negativa ... -
Förskollärares uppfattningar om digitala verktyg som stöd för barns språkutveckling.
(2022)Studiens syfte är att ta reda på förskollärares uppfattningar vad det gäller arbetet med digitala verktyg för barns språkutveckling. Detta eftersom de revideringar som tillkom i förskolans nya läroplan endast talar om ... -
“Man kan aldrig prata för mycket om barnet i centrum” Lekterapeuters uppfattningar om sitt pedagogiska uppdrag och lekens betydelse för att göra barn delaktiga i sin egen vård. - En kvalitativ intervjustudie.
(2022)Syftet med denna studie är att undersöka hur lekterapeuten uppfattar sin yrkesroll och sitt arbetssätt gällande barns delaktighet i sin egen vård genom lek. Metoden är en kvalitativ intervjustudie med lekterapeuter på ... -
“Barnen ska få oändligt med möjligheter i stället för begränsningar." Förskollärares uppfattningar om genusperspektivet i förskolan.
(2022)Syftet med studien är att undersöka hur förskollärarna talar om arbetet med genusperspektiv i deras verksamheter och vilka utmaningar förskollärarna upplever. Studien motiveras utifrån tidigare forskning som visar att ... -
Den tillitsfulla relationen mellan förskolan och hemmet. En kvantitativ studie med vårdnadshavares perspektiv.
(2022)The purpose of this quantitative study has been to investigate the trustful relations between guardians and the preschool staff. The trustful relations have been investigated through the perspectives of the guardians. ... -
Förstaspråkens roll i förskolan. En översiktsstudie om hur undervisning i andra språk än majoritetsspråket kan realiseras i förskolans utbildning.
(2022)Syftet med följande studie är att undersöka hur forskning beskriver att förskollärare och arbetslag arbetar med barns förstaspråk/modersmål i förskolan. Delsyftet är att undersöka hur forskning beskriver förskollärares ... -
Konsekvenserna av andrafiering. Vårdnadshavares insyn och inflytande gällande förskolans genus- och jämställdhetsarbete.
(2022)Denna studie syftar till att undersöka samverkan mellan förskola och hem, samt vilka aspekter som präglar kommunikationen om det omdebatterade genus- och jämställdhetsarbetet. Studien har en poststrukturell teoretisk ... -
Fysisk och digital högläsning. Ett lugnande moment eller en fantastisk pedagogisk metod för barns språkutveckling?
(2022)Syftet med denna studie har varit att undersöka samt bidra med kunskap om hur förskollärare beskriver att fysisk och digital högläsning främjar barns språkutveckling. Följaktligen tar studien utgångspunkt i förskolans ...