• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ett nödvändigt ont? – gymnasielärares uppfattningar om bedömning och betygssättning

Sammanfattning
Abstract Examinationsnivå: Examensarbete 10 p. Titel: Ett nödvändigt ont? – gymnasielärares uppfattningar om bedömning och betygssättning Författare: Linnéa Hanson och Hans Lindholm Termin och år: VT-06 Institution: Etnologiska institutionen Handledare: Kerstin Lökken Rapportnummer: VT06-1030-4 Nyckelord: Betyg, bedömning, rättvisa, makt, lärare, gymnasieskola Betyg är av stor vikt för eleven, såväl när det gäller självkänsla som framtidsutsikter. Det är också en betydande del av gymnasielärares yrkesutövning som en del av den vardagliga verksamheten. Läraren som enväldig bedömare måste ha kompetens att bedöma varje enskild elev och betygssystemet måste vara ett stöd för läraren i bedömningssituationen. Hur fungerar detta i praktiken? Syftet är att belysa gymnasielärares uppfattningar om bedömning och betygssättning av elever samt deras tankar om betyg i framtiden. Intervjuer genomfördes med åtta gymnasielärare på två gymnasieskolor i centrala Göteborg. Efter analys av insamlat material kunde tre problemområden urskiljas. Dessa var att betygsnivåerna inte fungerade tillfredsställande, att betygen inte ses som likvärdiga samt att betygen brister som urvalsinstrument. En rättvis bedömning kan således inte garanteras. Dock vidhöll informanterna att betyg, trots upplevda brister, är nödvändigt i gymnasieskolan. Ett maktteoretiskt perspektiv antogs då betyg är en form av myndighetsutövning. Dess disciplinerande effekt lyfts fram i uppsatsen. Vår slutsats blev att lärare måste vara medvetna om den makt de har samt ha ett fungerande betygssystem att luta sig mot för att på ett så korrekt sätt som möjligt kunna genomföra en rättvis bedömning.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/622
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
Vt06-1030-4.pdf (323.6Kb)
Datum
2006
Författare
Hansson, Linnéa
Lindholm, Hans
Nyckelord
lärare
gymnasieskola
Betyg
bedömning
rättvisa
makt
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 1030-04
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV