• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”ska flickor leka med bilar och pojkar med dockor nu eller?” Om könsmönster på förskolan

Sammanfattning
Abstract Titel: ”ska flickor leka med bilar och pojkar med dockor nu eller?” Om könsmönster på förskolan Författare: Jenny Olsson och Elvira Vollbrecht Typ av arbete: Examensarbete 10p Antal sidor: 30 Handledare Kerstin Lökken Examinator: Ninni Trossholmen Program: Nya Lärarutbildningen 140p, Göteborgs Universitetet Rapportnummer: Vt 06-1030-3 Nyckelord: Förskolan, Genus, genuspedagogik, jämställdhet, och leken Syfte: Med vår uppsats vill vi undersöka hur genusperspektivet gestaltas i förskolan Vi ställer oss följande frågor: Hur reflekterar informanterna kring jämställdhet? Hur ställer sig informanterna till föreställningar om genus? Hur gestaltas könsrollsmönstren i leken och finns det neutrala leksaker i förskolorna? Metod och material: Vi utgår ifrån en kvalitativ metod i form av intervjuer med sex informanter och minnesanteckningar ur våra fältdagböcker samt observationer där vi i stor utsträckning försöker hålla ett neutralt förhållningssätt. Under våra observationer fokuserar vi på pedagogernas bemötande av barn, interaktioner barnen emellan och mellan barnen och pedagogerna. Resultat/Slutsats: I vår resultatdel ha vi delat in informanternas svar i olika teman och utifrån vår frågelista, dvs. genus, jämställdhet och genuspedagogik. Vi märker hur viktigt det är att vara medveten om sina egna förhållningssätt och normer när det gäller könsmönster. Vi upptäcker att personalen omedvetet ofta gör tvärtemot vad de själva tror.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/624
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
Vt 06-1030-3.pdf (376.1Kb)
Datum
2006
Författare
Olsson, Jenny
Vollbrecht, Elvira
Nyckelord
jämställdhet
leken
Förskolan
Genus
genuspedagogik
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 1030-03
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV