• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolsköterskors förebyggande arbete med elever i åldrarna 10- 15 år som deltar i fastan under Ramadan.

School nurses’ preventive health care with pupils who participate in the intermittent fasting during Ramadan, ages 10- 15 years.

Abstract
Bakgrund: Varje år infaller Ramadan, en av islams största högtider, en högtid som allt fler barn och tonåringar i Sverige deltar i. Fastan innebär bland annat att avstå ifrån mat och dryck under dygnets ljusa timmar. Sverige har en skolplikt, men också en religionsfrihet. Enligt forskning kan fastan påverka elevernas hälsa och skolprestationer negativt. En av de viktigaste skyddsfaktorerna för psykisk hälsa är att klara skolan med godkända betyg. Skolsköterskor kan tillsammans med elevhälsan främja och bevara såväl psykisk som fysisk hälsa hos skolans elever. Syfte: Syftet med studien var att beskriva skolsköterskors erfarenheter av att förebygga ohälsa hos elever som deltar i fastan under Ramadan, ålder 10-15 år. Metod: Studien har en kvalitativ design med semistrukturerade intervjuer och en manifest innehållsanalys. Resultat: Resultatet består av 3 kategorier och 7 subkategorier. Den första kategorin var hälsa i skolan, med två subkategorier att förvalta sitt förtroende som skolsköterska och att möta variationer i elevernas mående. Den andra kategorin var samtal som verktyg med tre subkategorier, att samtala med eleverna, att samtala med vårdnadshavare och att samverka med övrig personal. Den tredje kategorin var förberedelser inför Ramadan med två subkategorier, att planera och förbereda och att ha en stödjande struktur. Slutsats: Skolsköterskors förebyggande arbete för elever inför och under Ramadan visade på variationer. De saknades stöd och riktlinjer i arbetet både på organisationsnivå, i elevhälsan och inom skolsköterskans individuella arbete. Samtliga skolsköterskor försökte genom undervisning, samtal och samverkan göra de fastande elevernas sammanhang begripligt, hanterbart och meningsfullt både i skolan och i hemmet. Nyckelord: Fasta, Förebyggande arbete, Ohälsa, Ramadan, Skolsköterskor.
Degree
Student essay
Other description
Background: More and more children and adolescents in Sweden participate in Ramadan, one of Islam’s biggest yearly celebrations. In Sweden pupils are bound to school participation but they also have religious freedom by law. According to research, fasting can have a negative effect on pupils’ health and school performance. It´s been noted that one of the most important protective factors for mental health is to pass the school with approved grades. School nurses, together with pupil health teams, has an important role in promoting and preserving both mental and physical health of the school’s pupils. Aim: The aim of the study was to describe the school nurses’ experiences of preventing pupils’ illness who participate in the intermittent fasting during Ramadan, ages 10-15 years. Method: The study has a qualitative design with semi-structured interviews and a manifest content analysis. Result: The result consists of two categories and seven sub-categories. The first category was health in school with two subcategories, to manage their trust as a school nurse and to meet variations in pupils’ health reaction. The second category was conversation as a tool, with three subcategories to talk with the pupils’, to talk with their guardians and to collaborate with other staff. The third category was preparation for Ramadan, with two subcategories, to plan and prepare and to have supporting structures. Conclusion: The school nurses preventative work for pupils’ before and during Ramadan showed variations. They lacked support and guidelines in the work, both at the organizational level, in student health and in the individual work of the school nurse. Through teaching, conversation, and collaboration all school nurses tried to make the context of the fasting pupils’ understandable, manageable and meaningful both in school and at home. Keywords: Intermittent fasting, Preventing illness, Ramadan, School nurses.
URI
http://hdl.handle.net/2077/62624
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_62624_1.pdf (844.7Kb)
Date
2019-11-27
Author
Hammarstrand, Elin
Haraldsson, Rebecca
Keywords
Fasta
Förebyggande arbete
Ohälsa
Ramadan
Skolsköterskor
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV