• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En studie om helordsinriktad läs- och skrivundervisning – och dess lämplighet för flerspråkiga elever

Abstract
Abstract Examinationsnivå: Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet (10 p) Titel: En studie om helordsinriktad läs- och skrivundervisning – och dess lämplighet för flerspråkiga elever Författare: Haidie Adolfsson och Lina Björkman Termin och år: Vårterminen 2006 Institution: Institutionen för svenska språket Handledare: Lilian Nygren – Junkin Examinator: Roger Källström Rapportnummer: VT06-1350-1 Nyckelord: Helordsinriktad undervisning, avkodningsinriktad undervisning, helordsteorin, avkodning, meningsfulla sammanhang, förförståelse Vårt syfte med examensarbetet har varit att göra en studie om helordsinriktad läs- och skrivundervisning och dess betydelse för flerspråkiga elever. Genom observationer och uppföljande intervjuer ville vi undersöka om och på vilket sätt en läs- och skrivundervisning utifrån denna inriktning är lämplig för flerspråkiga elever. Utifrån vårt resultat har vi dragit slutsatsen att helordsinriktad undervisning som bygger på elevernas erfarenheter och existerande språkkunskaper gynnar deras språkliga utveckling. Med de erfarenheter vi har med oss från denna undersökning kan vi i vår kommande lärargärning förhoppningsvis skapa inlärningsmiljöer som bidrar till den språkliga utvecklingen i läsning och skrivning.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/627
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT06-1350-1.pdf (169.8Kb)
Date
2006
Author
Björkman, Lina
Adolfsson, Haidie
Keywords
avkodningsinriktad undervisning
meningsfulla sammanhang
Helordsinriktad undervisning
helordsteorin
avkodning
förförståelse
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 1350-01
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV