• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En studie om helordsinriktad läs- och skrivundervisning – och dess lämplighet för flerspråkiga elever

Sammanfattning
Abstract Examinationsnivå: Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet (10 p) Titel: En studie om helordsinriktad läs- och skrivundervisning – och dess lämplighet för flerspråkiga elever Författare: Haidie Adolfsson och Lina Björkman Termin och år: Vårterminen 2006 Institution: Institutionen för svenska språket Handledare: Lilian Nygren – Junkin Examinator: Roger Källström Rapportnummer: VT06-1350-1 Nyckelord: Helordsinriktad undervisning, avkodningsinriktad undervisning, helordsteorin, avkodning, meningsfulla sammanhang, förförståelse Vårt syfte med examensarbetet har varit att göra en studie om helordsinriktad läs- och skrivundervisning och dess betydelse för flerspråkiga elever. Genom observationer och uppföljande intervjuer ville vi undersöka om och på vilket sätt en läs- och skrivundervisning utifrån denna inriktning är lämplig för flerspråkiga elever. Utifrån vårt resultat har vi dragit slutsatsen att helordsinriktad undervisning som bygger på elevernas erfarenheter och existerande språkkunskaper gynnar deras språkliga utveckling. Med de erfarenheter vi har med oss från denna undersökning kan vi i vår kommande lärargärning förhoppningsvis skapa inlärningsmiljöer som bidrar till den språkliga utvecklingen i läsning och skrivning.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/627
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-1350-1.pdf (169.8Kb)
Datum
2006
Författare
Björkman, Lina
Adolfsson, Haidie
Nyckelord
avkodningsinriktad undervisning
meningsfulla sammanhang
Helordsinriktad undervisning
helordsteorin
avkodning
förförståelse
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 1350-01
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV