Hälsofrämjande motion för alla elever: Vilka hinder står i vägen?
Healthy exercise for all pupils: What obstacles stands in the way?
Abstract
Motion är viktigt för människors fysiska och psykiska hälsa, men vi lever i allmänhet mycket
stillasittande liv. Såväl läroplanen som internationella organ rekommenderar att skolan ska
erbjuda sina elever riklig tillgång till motion, men det är tveksamt i vilken mån detta
önskemål blir uppfyllt. I denna studie intervjuas nio erfarna tjänstemän, vilka får berätta om
vilka hinder som står i vägen för elevernas tillgång till motion. Syftet är att identifiera
potentiella hinder för elevers tillgång till motion. Med hinder avses såväl yttre och inre
fysiska hinder som yttre och inre psykosociala hinder. Två tredjedelar av informanterna är
skolsköterskor vilka har haft enskilda hälsosamtal med var och en av de elever som står under
hens ansvar. Sålunda utgör informanternas erfarenheter även en rik källa till elevers
erfarenheter och upplevelser, om än med reservation för att tillgången till dessa erfarenheter
begränsas av att de har filtrerats längs vägen: Begränsningar dels i form av vad eleven
berättar, och dels i form av vad skolsköterskan uppmärksammar, tolkar och minns. Studien
fann tre sorters hinder. För det första hinder som drabbar alla, vilket inkluderar dels begränsad
tid avsatt för motion och dels begränsa möjligheter att integrera motion i andra aktiviteter. För
det andra hinder som särskilt drabbar personer som är otränade och/eller överviktiga. Detta
inkluderar nåliga cirklar med kroppens begränsningar, problem med självbild samt att bli
utsatt för negativa attityder utifrån sin kropp, men även problem med att bli inlåst av sociala
gemenskaper vars sociala normer förespråkar ointresse eller fördömande mot motion. Samt
för det tredje hinder som drabbar de som av ett eller annat skäl inte vill eller vågar vara nakna
inför andra, vilket förekommer bland annat utifrån omklädningsrummens underförstådda
heteronorm och cisnorm.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2019-12-02Author
Cronström Beskow, Xzenu
Keywords
Motion, träning, idrott & hälsa, stereotyper, fördomar, bigotteri, diskriminering, mellanförskap, utanförskap, kategorism, identitet, dikotomism, falska dikotomier, hinder, skola, gymnasieskola, gymnasium, elever
Series/Report no.
VT19-2930-042-LKXA1G
Language
swe