• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Faculty of Humanities / Humanistiska fakulteten
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • GU-ISS Forskningsrapporter från Institutionen för svenska språket (2011-)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Faculty of Humanities / Humanistiska fakulteten
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • GU-ISS Forskningsrapporter från Institutionen för svenska språket (2011-)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tänkande och språk. En studie av Piaget och Vygotskij

Sammanfattning
Sociokulturella teorier om lärande har blivit populära i Västvärlden. BFL och formativ bedömning är några metoder som används för att utveckla elever. Vygotskij är populär. Piaget är det inte; i synnerhet inte i den engelskspråkiga världen (Piaget 1962). Syftet i denna artikel är att närmare granska den sociokulturella tolkningen av både Piaget och Vygotskij. Sociokulturella teoretiker har negligerat kärnan i Vygotskijs och Piagets teori om tankeutveckling, förhållandet mellan språk och tanke liksom begreppsutveckling. Vygotskij och Piaget är liksom jag universalister och kognitiv-ister. Universella teorier om kunskapsutveckling hävdar att tankeutvecklingen följer universella mönster. Hade det inte funnits sådana mönster skulle inte världen fungera. Det matematiska språket är detsamma oberoende av den kulturella kontexten. π har alltid samma värde oberoende av var eller för vilket ändamål vi beräknar cirklar. En grundläggande teori om kunskap och lärande får naturligtvis konsekvenser för alla delar av utbildningssystemet. Dessutom har sociokulturella teo-retiker tillskrivit Vygotskij ha tillskrivits dialogism och kopplingen till Bakhtin.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/62833
Samlingar
  • GU-ISS Forskningsrapporter från Institutionen för svenska språket (2011-)
Fil(er)
Rapport (694.7Kb)
Datum
2019-12-15
Författare
Fröjd, Per
Publikationstyp
report
ISSN
1401-5919
Serie/rapportnr.
GU-ISS
2019-05
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV