dc.description.abstract | Abstract
Titel: Modersmålsundervisning - En jämförelse mellan två skolor
Författare: Sara Badri, Sara Khoei och Johanna Lundberg
Typ av arbete: Examensarbete, 10 poäng
Kurs: LAU350, Människan i världen Ш
Handledare: Tore Otterup
Examinator: Roger Källström
Program: Nya lärarprogrammet 140 poäng, Göteborgs Universitet
Rapportnummer: VT06-1350-2
Nyckelord: Modersmål, modersmålsundervisning, hemspråk, förstaspråksutveckling,
flerspråkighet.
Bakgrund: Vi har valt att skriva om modersmålsundervisningen i två skolor i
vårt examensarbete. Anledningen till detta är vårt både personliga
intresse samt det samhällsintresse som finns idag.
Syfte: Syftet med vår uppsats är att se hur modersmålsundervisningen är
organiserad på lokal nivå i två skolor i två olika kommuner.
Metod:
Vi har genomfört en kvalitativ undersökning med intervjuer och
enkäter för att få svar på våra frågor. De som vi har intervjuat är
skolledare och modersmålslärare.
Resultat/Slutsats:
Vi har kommit fram till att de flesta är positiva till
modersmålsundervisning på skolorna. Är man positiv till
verksamheten är man dock mer kritisk till formerna och
organisationen. De som är negativa till
modersmålsundervisningen fokuserar endast kring de praktiska
problemen med tider, lokaler och grupper. | eng |