Modersmålsundervisning - En jämförelse mellan två skolor
Abstract
Abstract
Titel: Modersmålsundervisning - En jämförelse mellan två skolor
Författare: Sara Badri, Sara Khoei och Johanna Lundberg
Typ av arbete: Examensarbete, 10 poäng
Kurs: LAU350, Människan i världen Ш
Handledare: Tore Otterup
Examinator: Roger Källström
Program: Nya lärarprogrammet 140 poäng, Göteborgs Universitet
Rapportnummer: VT06-1350-2
Nyckelord: Modersmål, modersmålsundervisning, hemspråk, förstaspråksutveckling,
flerspråkighet.
Bakgrund: Vi har valt att skriva om modersmålsundervisningen i två skolor i
vårt examensarbete. Anledningen till detta är vårt både personliga
intresse samt det samhällsintresse som finns idag.
Syfte: Syftet med vår uppsats är att se hur modersmålsundervisningen är
organiserad på lokal nivå i två skolor i två olika kommuner.
Metod:
Vi har genomfört en kvalitativ undersökning med intervjuer och
enkäter för att få svar på våra frågor. De som vi har intervjuat är
skolledare och modersmålslärare.
Resultat/Slutsats:
Vi har kommit fram till att de flesta är positiva till
modersmålsundervisning på skolorna. Är man positiv till
verksamheten är man dock mer kritisk till formerna och
organisationen. De som är negativa till
modersmålsundervisningen fokuserar endast kring de praktiska
problemen med tider, lokaler och grupper.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Badri, Sara
Khoeo, Sara
Lundberg, Johanna
Keywords
örstaspråksutveckling
flerspråkighet
Modersmål
modersmålsundervisning
hemspråk
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 1350-02
Language
swe