• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Modersmålsundervisning - En jämförelse mellan två skolor

Abstract
Abstract Titel: Modersmålsundervisning - En jämförelse mellan två skolor Författare: Sara Badri, Sara Khoei och Johanna Lundberg Typ av arbete: Examensarbete, 10 poäng Kurs: LAU350, Människan i världen Ш Handledare: Tore Otterup Examinator: Roger Källström Program: Nya lärarprogrammet 140 poäng, Göteborgs Universitet Rapportnummer: VT06-1350-2 Nyckelord: Modersmål, modersmålsundervisning, hemspråk, förstaspråksutveckling, flerspråkighet. Bakgrund: Vi har valt att skriva om modersmålsundervisningen i två skolor i vårt examensarbete. Anledningen till detta är vårt både personliga intresse samt det samhällsintresse som finns idag. Syfte: Syftet med vår uppsats är att se hur modersmålsundervisningen är organiserad på lokal nivå i två skolor i två olika kommuner. Metod: Vi har genomfört en kvalitativ undersökning med intervjuer och enkäter för att få svar på våra frågor. De som vi har intervjuat är skolledare och modersmålslärare. Resultat/Slutsats: Vi har kommit fram till att de flesta är positiva till modersmålsundervisning på skolorna. Är man positiv till verksamheten är man dock mer kritisk till formerna och organisationen. De som är negativa till modersmålsundervisningen fokuserar endast kring de praktiska problemen med tider, lokaler och grupper.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/628
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT06-1350-2.pdf (184.8Kb)
Date
2006
Author
Badri, Sara
Khoeo, Sara
Lundberg, Johanna
Keywords
örstaspråksutveckling
flerspråkighet
Modersmål
modersmålsundervisning
hemspråk
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 1350-02
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV