dc.contributor.author | Truong, Thao | |
dc.date.accessioned | 2020-01-07T08:29:20Z | |
dc.date.available | 2020-01-07T08:29:20Z | |
dc.date.issued | 2020-01-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/62931 | |
dc.description.abstract | Syfte
Studien handlar om på vilket sätt studiehandledningen utgör ett stöd i nyanlända
högstadieelevers språk- och kunskapsutveckling. Jag har följande frågeställningar:
+ På vilket sätt utgör studiehandledningen ett stöd i nyanlända högstadieelevers
språk- och kunskapsutveckling?
+ Vad har studiehandledningen för betydelse ur studiehandledarens perspektiv
och ur ämneslärarens perspektiv.
+ Vilka faktorer anser studiehandledare och ämneslärare påverka
studiehandledningens resultat ?
Teori
I studien användes Lev S. Vygotskijs teori om det sociokulturella perspektivet. Här
använde jag två nyckelbegrepp stöttning och den proximala utvecklingszonen , som
anses vara relevant för mitt forskningsområde och tydliggörs i studien.
Metod
Jag har valt att besvara min frågeställning genom att använda den kvalitativa studien
med hjälp av intervjuer, eftersom forskningsfrågorna berör hur studiehandledningen
utgör ett stöd i nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling. Studien
genomfördes via intervjuer med två ämneslärare och tre studiehandledare i högstadiet
årskurs 7-9. Deltagarna jobbar i flera olika grundskolor i tre olika kommuner i
västsverige.
Resultat
Undersökningen visar att nyanlända elevers förstaspråk är viktigt för hela deras
lärande samt att studiehandledning på modersmålet gynnar elevers språk- och
kunskapsutveckling. Undersökningen visar också att samverkan och samarbete mellan
studiehandledare och ämneslärare har stor betydelse och är ett stöd för nyanlända
elever i att hjälpa dem att komma in rätt i deras skolgång. Studiehandledning på
modersmålet i olika ämnen ger elever kognitiva utmaningar, vilket höjer elevernas
kunskap och studiehandledningens kvalité. Studiehandledning ges på olika sätt utifrån
elevernas behov och förutsättningar, vilket är ett viktigt stöd för elevernas lärande. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidat | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT19 IPS LAU927 | sv |
dc.subject | studiehandledning på modersmål | sv |
dc.subject | studiehandledare | sv |
dc.subject | nyanlända elever | sv |
dc.subject | flerspråkighet | sv |
dc.title | STUDIEHANDLEDNINGENS ROLL I UNDERVISNINGEN Ett stöd på modersmålet för nyanlända elever i högstadiet åk 7-9 | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |