Show simple item record

dc.contributor.authorTruong, Thao
dc.date.accessioned2020-01-07T08:29:20Z
dc.date.available2020-01-07T08:29:20Z
dc.date.issued2020-01-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62931
dc.description.abstractSyfte Studien handlar om på vilket sätt studiehandledningen utgör ett stöd i nyanlända högstadieelevers språk- och kunskapsutveckling. Jag har följande frågeställningar: + På vilket sätt utgör studiehandledningen ett stöd i nyanlända högstadieelevers språk- och kunskapsutveckling? + Vad har studiehandledningen för betydelse ur studiehandledarens perspektiv och ur ämneslärarens perspektiv. + Vilka faktorer anser studiehandledare och ämneslärare påverka studiehandledningens resultat ? Teori I studien användes Lev S. Vygotskijs teori om det sociokulturella perspektivet. Här använde jag två nyckelbegrepp stöttning och den proximala utvecklingszonen , som anses vara relevant för mitt forskningsområde och tydliggörs i studien. Metod Jag har valt att besvara min frågeställning genom att använda den kvalitativa studien med hjälp av intervjuer, eftersom forskningsfrågorna berör hur studiehandledningen utgör ett stöd i nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling. Studien genomfördes via intervjuer med två ämneslärare och tre studiehandledare i högstadiet årskurs 7-9. Deltagarna jobbar i flera olika grundskolor i tre olika kommuner i västsverige. Resultat Undersökningen visar att nyanlända elevers förstaspråk är viktigt för hela deras lärande samt att studiehandledning på modersmålet gynnar elevers språk- och kunskapsutveckling. Undersökningen visar också att samverkan och samarbete mellan studiehandledare och ämneslärare har stor betydelse och är ett stöd för nyanlända elever i att hjälpa dem att komma in rätt i deras skolgång. Studiehandledning på modersmålet i olika ämnen ger elever kognitiva utmaningar, vilket höjer elevernas kunskap och studiehandledningens kvalité. Studiehandledning ges på olika sätt utifrån elevernas behov och förutsättningar, vilket är ett viktigt stöd för elevernas lärande.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesVT19 IPS LAU927sv
dc.subjectstudiehandledning på modersmålsv
dc.subjectstudiehandledaresv
dc.subjectnyanlända eleversv
dc.subjectflerspråkighetsv
dc.titleSTUDIEHANDLEDNINGENS ROLL I UNDERVISNINGEN Ett stöd på modersmålet för nyanlända elever i högstadiet åk 7-9sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record