Show simple item record

dc.contributor.authorNyström, Fredrik
dc.date.accessioned2020-01-07T08:56:03Z
dc.date.available2020-01-07T08:56:03Z
dc.date.issued2020-01-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62939
dc.description.abstractSyfte: Uppsatsens syfte var att undersöka lärares syften och förväntningar på läxor. Fråge-ställningarna var vilka förväntningar lärare kunde uttrycka kring området läxor samt att undersöka om läxan kunde vara ett redskap för att förmedla andra budskap, främst till eleverna, men också i en vidare mening. Teori: Piagets utvecklingsstadier, Vygotskijs inlärningsteori samt Hellstens läxa som rit eller berättelse användes för att dechiffrera det lärarna uttryckte i intervjusituationerna. Metod: Den metod som användes var den kvalitativ i det att de fyra intervjuerna gjordes på ett semistrukturerat vis. Dessa spelades in för att senare kunna transkriberas och använ-das som analysmaterial. Resultat: Att lärares arbete med läxor ofta vilar på en tämligen oreflekterad grund, men att de-ras kunskaper och erfarenheter faller väl i linje med Piaget och Vygotskijs teorier om elevernas lärandesv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesHT19 IPS LAU925sv
dc.subjectLäxorsv
dc.subjectinlärningsv
dc.subjectmellanstadietsv
dc.titleLÄRARES FÖRVÄNTNINGAR PÅ LÄXOR Det uttalade och det outtalade – en studie av lärares förväntningar på läxorsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record